giftig silikon

#1 - 26 januari 2007 02:13
läste en artikel här på zoopet att det fanns giftig silikon och det är den som säljs i byggvaruhusen. sedan fanns det en som inte är giftig och det var den som säljs i djuraffärer. Jag har köpt silikon i djuraffären som jag skall använda till att sätta fast min btn slim line bakgrund är inte denna giftig då så jag slipper skölja akvariet så noga innan jag släpper fiskar i detta akvarie eller är den lite giftig men inte lika giftig som den man köper i byggvaruhus som skulle vara till badrum och dylikt.

skulle helst veta vad som gäller då det är ett väldans jobba att fylla på akvarietflera gånger bara för att tömma det samtidigt som jag inte vill att mina fiskar dör.:confused:
#2 - 26 januari 2007 11:01
Hej, läs på förpackningens "baksida". Det brukar stå i instruktionstexten att man kan limma akvarium om du har rätt förpackning och då limmar du bara som tänkt och väntar tills silikonet har härdat färdigt innan du fyller på vattnet. Har du köpt det i djuraffären så är det med största sannolikhet alldeles rätt silikon du har. Det är så kallad "byggsilikon" du skall akta dig för i akvariet, det innehåller nämligen bla en typ av medel mot mögel som annars frisätts kontinuerligt i akvariet.

Lämnade in ett akvarium för borrning hos glasmästaren, han lyckades borra fel (trots tejpat kryss på den sida och plats som skulle borras...suck). Sitt misstag åtgärdade han med att silikona fast en ny glasskiva över (eftersom det blev på bottenglaset gjorde det ingenting rent estetiskt). Han sa att han använt akvariesilikon. Men när jag fått igång systemet med fisk och vattenvärdena var ok, släppte jag ned mina 7 avels Pomacea bridgesi (äppelsnäckor), de gick alla i dvala som jag upptäckte dygnet efteråt. 5 av dem dog av detta. Det tog faktiskt ett tag med flera misslyckade försök (fiskarna mådde tydligen bra) med mindre äppelsnäckor innan jag ens funderade över att glasmästaren kunde använt byggsilikon...

MVH

Sabina
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 januari 2007 11:09
Som Sabina skriver - står det angivet på tuben att det kan användas för akvarier är det OK (sådana tuber finns även på byggvaruhus). Om det inte står angivet är det mycket sannolikt att det inte går att använda.
Har man använt ett felaktigt silikon så går det inte att skölja bort giftet genom flera vattenbyten. Du MÅSTE skära bort allt gammalt silikon och ersätta det med akvariesilikon
#4 - 26 januari 2007 13:16
jag skall bara använda det till att limma fast min btn bakgrund
#5 - 26 januari 2007 13:55
Men om man har använt ett akvariesilikon (köpt i djuraffär och tydligt märkt) så ska man inte behöva byta vatten o hålla på efteråt?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 januari 2007 13:59
jag skall bara använda det till att limma fast min btn bakgrund

Och vadå - det är väl lika giftigt för det. Enbart akvariesilikon kan användas i akvarium.

Men om man har använt ett akvariesilikon (köpt i djuraffär och tydligt märkt) så ska man inte behöva byta vatten o hålla på efteråt?

Nej det behövs inte
#7 - 26 januari 2007 14:28
Vad skönt, då kan jag börja med inredningen! Det roligaste av alltihopa ;)
#8 - 26 januari 2007 14:38
Du MÅSTE skära bort allt gammalt silikon och ersätta det med akvariesilikon

Kan ju nämna att det inte var roligt att tömma allt när man precis fixat kopplingar etc för att få ett automatsikt filter och vattenbytessystem. Fast det var lättare än jag trodde att skära bort silikonet och silikona om...nu fungerar akvariet som det skall igen...

MVH

Sabina
#9 - 26 januari 2007 14:49
[quote=Kjell Fohrman;908002]Och vadå - det är väl lika giftigt för det. Enbart akvariesilikon kan användas i akvarium.

det är akvariesilikon jag har köpt så jag kan vara helt lugn som det verkar frågade i affären och han sa att jag inte behövde tvätta akvariet bara vänta minst 48 timmar att fylla på så att det har torkat så att bakgrunden inte lossnar:)

Annons