Giftig grus...

#1 - 13 maj 2015 09:58
Jaha, var inne i djuraffären för att tag sedan och köpte grus och inredning till två tomma kar. Inredde dem och flyttade över mina räkor i det ena, och i det andra stoppade jag snäckor. Nästan allt dog. Hade en väldigt stor räkpopulation och det var ganska jobbigt att städa undan liken. Har nu tömt båda karen och de står kvar tomma, har inte råd att köpa nytt grus på ett tag och känner mig faktiskt ganska less.

Jag har i alla fall mina posthorn att gulla med, deras bebisar börjar bli ganska stora nu. Såg att någon har försökt vara lustig och lagt ägg på en annans skal. Det var tydligen bästa platsen. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 maj 2015 19:50
Var det verkligen gruset som var giftigt?
Nya akvarier och räkor brukar inte vara en helt lyckad kombination.
#3 - 15 maj 2015 06:01
Jag flyttade över filtret och en del vatten från deras förra akvarium. I början antog jag att dödsfallen berodde på flytten, men sen reste jag bort några dagar och när jag kom hem var nästan alla döda. Jag testade för nitrit innan jag åkte, så det var inte det. Jag hade gruset i två akvarium, det ena var igång med invåneslöst ett tag innan jag stoppade ner snäckorna. Den första omgången snäckor jag stoppade i var nyinköpta och indragna i sina skal redan när jag stoppade i dem. Jag trodde de ville ha tid på sig att komma ut, men det gjorde de aldrig. Jag flyttade över dem till ett annat kar och det visade sig då att en fortfarande levde. Den kryper nu omkring som vanligt. För att vara absolut säker köpte jag två posthornssnäckor som jag stoppade i en liten stund, de var ute ur skalen när jag stoppade i dem och började vrida sig på ett jättehemskt sätt som jag aldrig har sett förut. Sen drog de in sig så långt de kunde i skalen. Flyttade över dem till ett annat akvarium och 5 minuter senare var de ute och kröp.

Annons