giftig!?

#1 - 22 september 2005 08:49
köpte två nya växter för ett par dagar sen och i morse såg jag en liten snigel, så jag undrar förstås om den är giftig.. kameran är tyvärr borta så jag får försöka beskriva den.

just nu sitter den på glaset. den har en röd mun som ser ut att suga, är mörk och har ett skal som är svart och (om man tittar under vattnet) har guldiga prickar.

någon som vet om den kan ha kommit med växterna? ska jag ta bort den eller låta den vara kvar?
#2 - 22 september 2005 08:50
den är rätt så liten, ca 0,5 cm
#3 - 22 september 2005 08:54
Antagligen har den kommit med växterna och har du otur kan du få invation av sniglar. Den är inte farlig. Om du skulle få invation (de är rätt svåra att få bort "manuellt") rekomenderar jag att du köper en snäckätare av nått slag.

//Camilla
#4 - 22 september 2005 08:59
skulle nog inte funka å köpa en till fisk, då jag har två malar tillsammans med en salamander, så där vattennivån är som högst är den 10 cm... håller på att leta efter ett nytt och jag tror att jag har hittat det, men så behöver jag en hylla för dom också, men det ska jag försöka bygga själv med lite hjälp från släktingar

men kan det rentav vara så att snigeln äter alger??
#5 - 22 september 2005 09:01
Den är väll egentligen allätare. De kan ge sig på växterna med.

//Camilla
#6 - 22 september 2005 09:05
sniglar äter både gammal mat och alger, så så länge de är på en rimlig nivå är det bara bra med sniglar...
#7 - 22 september 2005 09:06
ok, så jag ska bara låta den vara?? har en så länge bara sett en, men den har varit på tre olika ställen, men ALDRIG samtidigt ;)
#8 - 22 september 2005 09:07
dom äter inte yngel va?
#9 - 22 september 2005 10:00
Sålänge de inte stör ditt estetiska sinne lag och låter växterna vara gör de bara nytta. MEN de kan föröka sig enormt mycket och har de väl fått fotfäste så är de svåra att bli av med. Enda gången de blir giftiga är om man har en rejäl stam av sniglar och använder kemiska preparat för att döda dem, då kan deras rutnande kroppar förgifta vattnet (i 375l karet jag hadde tidigare hittade jag enorma mängder sniglar i gruset, slutade räkna vid hundra men det var minst 400st)
#10 - 22 september 2005 15:10
oj många

har bara en nu (tur) men ska slänga ut den

undrar bara en sak, nu när den har varit i akvariet har den varit under vattnet, så kan den leva på land om jag slänger ut den?
#11 - 22 september 2005 18:52
nej det tror jag inte...
#12 - 23 september 2005 08:06
ok... så den kommer alltså torka ut nu? :(
#13 - 23 september 2005 09:47
[QUOTE=Musse]dom äter inte yngel va?[/QUOTE]

Misstänker starkt att dina yngel inte har några som helst svårigheter att simma ifrån en snigel ;)
Om inte så är jag väldigt intresserad av vad du har för simmande turbosnigel som jagar fatt och äter yngel :D
#14 - 23 september 2005 13:17
[QUOTE=y0da][QUOTE=Musse]dom äter inte yngel va?[/QUOTE]

Misstänker starkt att dina yngel inte har några som helst svårigheter att simma ifrån en snigel ;)
Om inte så är jag väldigt intresserad av vad du har för simmande turbosnigel som jagar fatt och äter yngel :D[/QUOTE]

det var roligt.. :)
#15 - 23 september 2005 14:24
Ser du nån snigel vandra sakta på rutan är det bara att klämma den.
#16 - 24 september 2005 13:47
[QUOTE=y0da][QUOTE=Musse]dom äter inte yngel va?[/QUOTE]

Om inte så är jag väldigt intresserad av vad du har för simmande turbosnigel som jagar fatt och äter yngel :D[/QUOTE]

HAHA :p
#17 - 3 oktober 2005 08:09
Kunde inte motstå :P

Annons