Giftfisken på västkusten

#1 - 12 augusti 2007 08:38
Det var länge sedan man läste något om Fjärsingen men nu har den dykt upp igen:
http://www.gt.se/nyheter/1.793919/attackerade-av-giftfisken
#2 - 12 augusti 2007 08:50
Jag som trodde det enda man behövde oroa sig för vid bad var brännmanet[B)]
#3 - 12 augusti 2007 10:41
oj, visste inte att det fanns såna i Sverige

Är det normal reaktion så som det blev för flickan i artikeln? Eller var hon överkänslig?
#4 - 12 augusti 2007 10:43
Attackerade av fjärsingen låter ju bra för att få till en bra rubrik. Har själv blivit attackerad av en huggorm som sprang efter mig flera hundra meter bara för att få sätta tänderna i mig
#5 - 12 augusti 2007 11:02
:) kamphundarna har fått en medtävlare när det gäller attackrubriker i kvällspressen

hmm, fast jag vet inte riktigt vad GT Expressen är för tidning
#6 - 12 augusti 2007 11:25
Det är rätt sällan nån blir stucken av fjärsing. Det är i huvudsak folk som metar och får den på kroken, samt vid lågvatten kan badare trampa på den (den ligger nedgrävd i sand, vanligen på nån meters djup men vid lågt vattenstånd kan den finnas på "trampdjup".
I storbrittannien, pga deras större tidvatten, blir rätt många stuckna varje år.

Sticket är extremt smärtsamt, och i giftighet nånstans mellan geting och huggorm.

Enligt uppgift är giftet, som många gifter producerade av havsdjur, temperaturkänsligt, så vid stick bör man om möjligt sänka ner den stuckna kroppsdelen i så varmt vatten som man står ut med - giftet bryts ner vid temperaturer en bit ovan kroppstemp. Enligt en stucken britt jag talat med så lindras då smärtan snabbt.
#7 - 12 augusti 2007 12:20
Knyttet skrev:
:) kamphundarna har fått en medtävlare när det gäller attackrubriker i kvällspressen

hmm, fast jag vet inte riktigt vad GT Expressen är för tidning

Fast det finns en stor stad i väst som heter Göteborg ;)
Göteborgstidningen numera i samarbete med stockholmsblaskan Expressen
Kvällsposten heter det i Malmö. Så nu vet du lite mera.
Allt är inte bara Stockholm...
Hälsn från fd Uppsalabo

Annons