Gibbismal

#1 - 26 november 2009 22:06
Hej!

Såg detta nu på min ena Gibbismal.
Det har pågått ett tag ser jag, men har inte sett det. Pga att jag har jobbat väldigt mycke på jobbet. Mycke som ska göras till ett jävla Julbord!

Kolla in adressen och lämna gärna ett svar! Här då...
http://s873.photobucket.com/albums/ab294/Karhunen_84/Fisksjukdomar/

Tacksam för all hjälp!
#2 - 26 november 2009 22:32
Bilden är inte av bästa kvalité men ser det inte ut som något svampliknande? Är det lite trådliknande fläck?
#3 - 26 november 2009 22:34
[QUOTE=janson;1350960]Bilden är inte av bästa kvalité men ser det inte ut som något svampliknande? Är det lite trådliknande fläck?[/QUOTE]

De va lite svårt att få ett bra kort...
Men tror också att det är svamp, men är inte säker...
Det stora området är inte trådigt.. men "strecket" neråt kroppen såg jag att det var lite små trådigt som kom ut från kroppen..
#4 - 26 november 2009 22:39
[QUOTE=Ekerö;1350964]De va lite svårt att få ett bra kort...
Men tror också att det är svamp, men är inte säker...
Det stora området är inte trådigt.. men "strecket" neråt kroppen såg jag att det var lite små trådigt som kom ut från kroppen..[/QUOTE]

Ja då är det _troligtvis_ svamp. Vet inte om det kan läkas ut av sig själv eller om man måste ha någon antisvamp medicin. Troligtvis behöver man medicin för det.

---Någon får gärna rycka in eftersom jag inte har så stor koll på detta---
#5 - 27 november 2009 06:26
[QUOTE=janson;1350970]Ja då är det _troligtvis_ svamp. Vet inte om det kan läkas ut av sig själv eller om man måste ha någon antisvamp medicin. Troligtvis behöver man medicin för det.

---Någon får gärna rycka in eftersom jag inte har så stor koll på detta---[/QUOTE]

Jo de tror ja med som sagt..
Om det är det så måste man använda medel. Men frågan är då om det räcker med att honom i ett speciellt kar eller om man måste ta hela karet. Om smittan har gått förlångt och sedan vidare till andra. För de kan ju ta ett tag innan nån annan fisk blir sjuk.

Ja alla som har nån koll får gärna rycka in och kommerntera!
#6 - 27 november 2009 07:07
[QUOTE=Ekerö;1350994]Jo de tror ja med som sagt..
Om det är det så måste man använda medel. Men frågan är då om det räcker med att honom i ett speciellt kar eller om man måste ta hela karet. Om smittan har gått förlångt och sedan vidare till andra. För de kan ju ta ett tag innan nån annan fisk blir sjuk.

Ja alla som har nån koll får gärna rycka in och kommerntera![/QUOTE]

Om det väl är svamp så vet jag inte om man ska klassa det som en sjukdom eller inte. Svamp finns i alla akvarium för att sköta nedbrytningen. Fiskar drabbas av svamp när deras hud blir skadad. Så jag tror inte det smittar vidare.
Vore väl isåfall att risken blir större för svamp om de andra också blir skadade då det finns mycket mer sporer än vanligt i akvariumet. (Egen tanke på det hela)

Det brukar alltid vara bäst att medicinera i ett karantänakvarium. Har dock hört att det finns medicin enbart mot svamp som inte ska döda de snälla bakterierna i filtret. Vet dock inte om det stämmer eller inte...

Vet inte varför de andra är så dåliga att kommentera. Inte kul om jag bara snackar skit nu. Kan kanske vara just något annat än svamp?
#7 - 27 november 2009 07:18
Min ena kampfisk hona fick sånt där vitt "ludd" på ett sår hon hade på ryggen. Det såg riktigt illa ut och såret var djupt, men jag hade i JBL fungol, en dos, och nu är hon frisk, har varit det länge och såret har nästan läkt igen helt. vet inte hur den medicinen påverkar malar dock. Men jag har en L134 i mitt kar och den verkar inte ha brytt sig.
#8 - 27 november 2009 16:39
[QUOTE=janson;1350997]Om det väl är svamp så vet jag inte om man ska klassa det som en sjukdom eller inte. Svamp finns i alla akvarium för att sköta nedbrytningen. Fiskar drabbas av svamp när deras hud blir skadad. Så jag tror inte det smittar vidare.
Vore väl isåfall att risken blir större för svamp om de andra också blir skadade då det finns mycket mer sporer än vanligt i akvariumet. (Egen tanke på det hela)

Det brukar alltid vara bäst att medicinera i ett karantänakvarium. Har dock hört att det finns medicin enbart mot svamp som inte ska döda de snälla bakterierna i filtret. Vet dock inte om det stämmer eller inte...

Vet inte varför de andra är så dåliga att kommentera. Inte kul om jag bara snackar skit nu. Kan kanske vara just något annat än svamp?[/QUOTE]

Okej, de låter ju rimligt iallafall. Han såg lite skadad ut när jag fick honom.
Så han kan ha fått då svamp i sig i "såret"
Måste kolla upp om det finns nått sånt medel, vore ju bra.. lite svårt att fånga honom bland alla grenar och stenar.

Ja det vore ju bra om nån annan skrev så att man kanske får reda på va de kan vara..
#9 - 4 december 2009 16:50
Hur gick det sen med malen? Bättra han på sig eller dog?
#10 - 4 december 2009 20:29
[QUOTE=janson;1353968]Hur gick det sen med malen? Bättra han på sig eller dog?[/QUOTE]

Har konsulterat en på akvarielagret(.se) fick Dessa mor som jag ska pensla på malen. Det ser lite värre ut just nu. Men man brukar ju säga att de alltid blir värre innan de blir bättre...
Skulle vänta en vecka å se.. Och jag gjorde behandlingen i onsdags.. ska för säkerhetsskull göra en ny om gång imorn när ja ska möblera om akvariumet igen...

//Markus

Annons