Gibbiceps vs Pleco?

#1 - 8 februari 2003 14:35
Som jag skrev i tidigare inlägg så köpte jag två st Pecoltia Brevia. I morse när jag slog på lyset i akvariet så var den ena av dem död och då bestämde jag mig för att lämna tillbaka den andra till affären. Sagt och gjort. Någon form av sjukdom måste den ha haft för något synligt fel var det inte och inte någon som jagat eller bitit honom heller. Var extra försiktig vid inkoppning så det mysteriet lämnar jag åt sitt öde. Däremot så såg jag i affären en jättefin gibbiceps eller segelfenspleco. Jag kunde inte motstå denna skönhet på ca 12 cm och körde glatt hemåt.
Väl i akvariet så var det lugnt efter inkoppningen. Dock så dröjde det inte mer än fem minuter innan min plecohanne Herr Malte Larsson - kung i akvariet (ca 12 cm) och den nya gibbicepsen började "dansa" mot varandra. Man slog med stjärtfenorna mot varandra och sög fast sig i samma sten.
Förstår väl att det någon form av rangordning som skall göras men det jag undrar är i fall det är risk att någon av dem blir skadade eller i värsta fall dör? Har nu två stycken plecos (11 och 12-13 cm) och denna nya gibbiceps i ett 358-liters kar. Givetvis finns det andra fiskar men inga liknande malar. Mina två plecos har inte visa aggresivitet mot någon annan i karet, inte ens mot mina citrontetror.

David B.
#2 - 8 februari 2003 14:39
Hej!

Det är normalt att malar bråkar.

MvH Daniel

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=57729&gid=57731
"Ett ägg gör ingen omelett!"
#3 - 8 februari 2003 14:43
Hej Daniel,
tack för några lugnande ord.
Blev lite orolig där då mina två plecos är synnerligen goda polare - kanske sådan tur i inköpet att det är en hona och en hane - och att den nya gibbicepsen är hane...

Vill definitivt inte förlora min pleco Herr Malte Larsson som är min ögonsten i akvariet.

David B.

Annons