Gibbiceps mat

#1 - 14 juni 2009 13:19
Köpte 2 st Gibbiceps till mina påfåglar. Dem verkar trivas jättebra!
Men jag har ingen anning vad dem äter, förutom alla alger och annat bös på botten.
Påfåglarna får rödamygglarver, gröna och röda pellets. Det är ganska små pellets så man behöver inte blötlägga dem innan. Dem når aldrig ner till malarna, det enda som trillar ner på botten är lite mygglarver från påfåglarnas frenetiska tuggande.
Har inte sett dem äta mygglarver, men man ser "spår" på mina rötter att dem har ätit duktigt.

Räcker detta? Eller bör jag kompletera med riktigt malfoder om det nu finns?
#2 - 14 juni 2009 14:45
Vi kör Seras altabletter (observera al, inte alg), algwaffers, plecomin och tabimin till våra malar. Det är bra att det kommer ner lite mygglarver på botten då de gärna äter fryst med.
Sen funkar det såklart även med allehanda frukt och grönt. Gurka, zuccini, rå potatis mm.
Tänk på att mata när akvariet varit släckt ett tag för det är då malarna börjar vakna ;)
#3 - 15 juni 2009 22:05
tack för tipsen, ska prövas:D

Men tycker att dem äter på dagarna oxå, eller luras dem bara?
#4 - 16 juni 2009 05:31
sjebbe skrev:
tack för tipsen, ska prövas:D

Men tycker att dem äter på dagarna oxå, eller luras dem bara?

Har de bara fått mat dagtid innan så har de väl varit tvungna att ge sig ut då [:o]
Men eftersom de är nattaktiva så är det mer naturligt för dem att leta föda på natten.
Bilagor:
#5 - 16 juni 2009 16:06
okej, men ska pröva med gruka och ärtor ikväll.
Finns en viss risk att påfåglarna käkar upp dem även om det vart släkt en stund. Värt ett försök iaf.

Annons