Gibbiceps Malar L165 Fightclub???

#1 - 2 november 2004 17:52
Har två styck Gibbiceps i en 720 liters balja. Uppdagade idag en fight mellan de två. Kraftig aktivitet mellan dessa två individer och verkligen ovan botten. Magarna mot varandra och ett väldigt cirklande runt varandra. Antar att det är någon typ av maktkamp. Dock kan man se att en av malarna även ibland får ett fnatt och jagar efter andra fiskar i baljan. Har upplevt det samma i en mindre balja där jag bara har en mal. Även denna jagar ibland frebrilt runt efter andra fiskar.

Har läst här på forumet om att den kan vara revirhävdande gentemot andra hanar men 720l är väl inte för litet? Och dom är ju knappast fullvuxna storleksmässigt.

Vad är era erfarenheter???
#2 - 2 november 2004 18:10
Hur stora e dom da ?
#3 - 2 november 2004 18:11
Storlek rör sig nånstans mellan 10-15 cm
#4 - 2 november 2004 18:15
Hmmm tror nog inte att dom skall vara könsmogna vid den längden.Men jag vet faktiskt inte.Konstigt...
#5 - 2 november 2004 18:18
Dock är det ju väldigt svårt att se om det just skulle vara hona och hane om det nu skulle vara en lek mellan dom. Står ju även i forumet att det inte går att få lek mellan dom då de leker i dammar där det grävs tunnlar och grejer. Så det kan man ju egentligen utesluta helt. Eller är det någon som har lyckats få någon kull på denna mal?? <<<-- kanske nytt ämne... :)
#6 - 3 november 2004 13:19
Vid den storleken så dödade en av mina gibbis den andra gibbin... hade ett 600l kar. Men han jagade ihjäl den andra skulle jag tr.
#7 - 3 november 2004 13:23
2 st hannar i revirfight förmodligen...
#8 - 3 november 2004 13:36
Har inte lyckats ha gibbiceps med min pleco, plecon är strax över 15 cm och jag har provat med gibbiceps i olika storlekar (dock har alla varit mindre). Med den största gibbicepsen (någon cm mindre än plecon) var det revirstrider vid varje matning, gibbicepsen var oftast först fram och sedan när plecon kom var det mordförsök. Med mina andra två gibbiceps (som var ca halva storleken) gick det bra men troligen dog dom av svält.
#9 - 3 november 2004 14:26
Jag har haft 2 st stora Gibbiceps (drygt 20cm vardera) i ett 720 liters.
Det gick bra iofs så blev det bråk ibland när de träffades men inget allvarligt.
Ett tips är att ge dem många gömställen med stenar och rötter.
#10 - 4 november 2004 18:11
jag läser och tar till mig era erfarenheter. Misstänker att jag ska utöka gömställena mer i baljan.

Förresten är det någon eller någon som vet om det är någon som lyckats med yngel på den här "sugproppen?

Annons