Gibbiceps, mage insjunken, normalt?

#1 - 4 juli 2003 18:22
Hej!
För ett par veckor sedan köpte vi en vacker gibbiceps. Vi märkte idag att hans mage är insjunken och befarar att han inte fått i sig mat. Är osäker på hur magen på en gibbiceps brukar se ut när de mår bra och är mätta. Han är väldigt blygsam vid matsituationen, han backar snabbt när andra fiskar kommer (ancistrusen, ottosarna och botiorna). Han är mycket aktiv i övrigt, putsar rutorna, stenar och rötter.
För att ge honom en extra putt med maten har vi flyttat honom till sjuklingakvariet men han verkar inte vara intresserad av att äta. Har provat vanliga algtabletter, en räkbit och gurka.
Har för flera år sedan haft gibbiceps men då var det inte några problem med maten.
Om någon har något bra tips mottages det med största tacksamhet!!!
#2 - 4 juli 2003 18:48
Hej....Tråkigt att höra...
Jag har råkat ut för ungefär samma sak två gånger med gibbiceps, varav den sista gången för några veckor sen. Han var inte intresserad av den mat vi la ner, men åt alger och så från rutor och rötter. 1,5 vecka efter inköp var han död. Jag frågade här på zoopet och de trodde att han dog av svält. Vi har två ancistrus oxå, de har insjunkna magar, men de lever sen 1,5 år tillbaka. (Hoppas de fortsätter med det!)

Ville bara dela med mig lite av mina tankar. Lycka till!
Mvh,
#3 - 4 juli 2003 19:19
Ja...kan det vara så att en del fiskar man köper redan i affären var dömda? Man vet ju inte när de kom in till affären...Det som är så tråkigt är ju att se en liten stackare tyna bort utan att man kan göra så mycket. MEN om min gibbiceps lever imorgon då åker vi med honom till Akvarielagret i Bromma, Stockholms bästa akvarieaffär, för konsultation, de har alltid bra råd! Synd bara att jag inte åkte dit och köpte fisken!!!
Tack för att du delade med dig av din erfarenhet!
#4 - 6 juli 2003 15:49
jag kör fodertabletter (algae wafers) från Hikari till mina ancistrusar, & gibbicepsen käkade så mycket av dem att han knappt kunde sitta på framrutan av sin tjocka mage..haha..
så testa dem, de blir helt galna! & ärtor funkar med, men det tar ett litet tag innan han fattar att han ska käka dem om han inte fått det innan..va iallafall så med min..
& en sak till...jag måste dela tabletten i 4 delar, annars tar ancistrusarna hela..de tar bara fram taggarna om nån försöker ta maten från dem..
#5 - 6 juli 2003 15:51
Gurka funkar på min Gibbiceps, det tog ett litet tag sen satt han klistrad på gurkbiten :)
#6 - 6 juli 2003 15:58
en välmånade gibbiceps har en stor rund mage, när dom blit lite större skiter dom sånna mängder att man inte kan förstå var allt kommer ifrån. Dom är inte direkt tuffa av sig och mina ancistrusar tar alltid all mat före honom även corydorosorna är före men även utan stödmatning så har han en fin rund mage, jag matar ibland med gurka men det är mest för skojjs skull.

Jag skulle absolut tro att den dog av svält men varför det är ju en annan fråga.

Annons