Gibbiceps död - varför??

#1 - 22 juni 2003 20:10
Hej!
Igår upptäckte vi att vår gibbiceps, som vi haft i 1,5 vecka nu, var död. Alla andra fiskar vi har; scalarer, gurami, svärdbärare, ancistrus m.fl. lever och mår bra. Jag förstår inte varför..? Gibbicepsen vi hade tidigare dog han också ganska snart efter att vi fått hem honom. Vad är det som hänt?? Akvariet är på 350 liter, men kan det vara så att han har fått för lite mat? Våra ancistrusar lever ju och verkar må bra! Stoppade ner algtabletter i akvariet också, men dem ville han inte ha.

Är det någon som har någon aning om vad det kan ha varit för orsak att han dog? Snälla, svara i så fall!

Tack...
#2 - 22 juni 2003 20:18
Det kan ha varit en för stor omställning av vattenvärdena på för kort tid som den till slut inte klarade kanske? Vem vet?
#3 - 22 juni 2003 20:19
Ja, kanske det är så...Jag tycker bara det är så himla konstigt att alla andra fiskar vi haft som kommit nya till akvariet klarat sig bra, men det två gibbiceps vi haft har dött båda efter en kort tid. Är de mycket känsligare än andra fiskar eller något sådant?
#4 - 22 juni 2003 20:35
tror inte de är känsligare än andra malar.
Jag har haft flera stycken ,och de har klarat riktigt usla förhållanden.såsom fel temp ,skitigt akvarie.

Dock så har mina riktigt stora malar aldrig brytt sig om att äta alger.Bara hemmagjord mix på oxhjärta ,spenat o vitaminer.
#5 - 22 juni 2003 20:44
Men jag förstår inte varför båda gippicepsarna har dött snabbt, medan våra ancistrusar levt bra i 1,5 år....Är det någon som har någon idé om vad det kan vara, eller någon som varit med om något liknande?

Gibbicepsen var ca tio centimeter lång, alltså inte särskilt stor ännu.
#6 - 23 juni 2003 17:40
I vilken kondition var den vid när du köpte den? Den kanske var utsvulten och inte klarade av att bli jagad av ansistrusarna.
#7 - 23 juni 2003 17:50
mysko, när jag hade köpt mina första fiskar fick jag med en gibbiceps som algätare. då jag inte visste ngt om hur jag skulle göra, slängde jag i fiskarna på en gång, ingen dog, eller har dött än. förrutom några neontetror som blivit uppätna, men ingen har dött naturligt förrutom de, och speciellt inte gibbiceps.
#8 - 23 juni 2003 18:50
Ursprungligen skickat av barksten

I vilken kondition var den vid när du köpte den? Den kanske var utsvulten och inte klarade av att bli jagad av ansistrusarna.

Svårt att säga vilken kondition den var i när vi köpte den. Den såg bra ut, var inte speciellt aktiv på dagarna men rörde sig på nätterna. Åt på rutorna, rötter och stenar. Däremot har jag inte sett en enda gång att den skulle blivit jagad av ancistrusarna...

Ska man inte ha ancistrusar på 6-7 centimeter tillsammans med gibbiceps? Någon som vet?
#9 - 25 juni 2003 17:18
Är det någon som vet om man INTE kan ha gibbiceps och ancistrus tillsammans?
#10 - 25 juni 2003 17:37
Gibbiceps är ganska starkt revirhävdande, skulle inte förvåna mig om Ancistrus är liknande, hursomhelst brukar gibbiceps vara mycket tåliga, så det verkar konstigt.

//Marcus
#11 - 25 juni 2003 19:42
Hej!
Jag har en stor gibbiceps och flera vuxna ancistrus tillsammans i ett
540l, och det går alldeles utmärkt. Inget bråk alls!
/ malin
#12 - 25 juni 2003 19:50
Som jag trodde då så verkar det inte va några problem. Men jag förstår inte varför de har dött så snabbt....*suck*
#13 - 26 juni 2003 04:26
Du har inte använt nån form av medicin typ myaxin eller liknande i karet. Behandlade mitt kar mot svamp och då strök alla mina gibbiceps med (3st).
#14 - 26 juni 2003 07:08
Jag har också haft problem med gibbiceps .
Har vid två olika tillfällen från två olika affärer köpt gibbiceps
som dött efter några veckor...
Alla andra fiskar har då mått bra.
Gibbiceps har kanske blivit känsligare.

Även små ancistrusar har jag haft problem med, de har dött på
kort tid efter inköpen. Hadde inga fiskar vid detta tillfälle som
kan ha ätit upp dem (Gurami var den största).
#15 - 26 juni 2003 09:45
SmallTown: Nej, ingen medicin alls, dock växtnäring...(?)

Matt.is: Tråkigt att höra!! Och du vet inte heller varför de dog... Frågan är om man ska våga försöka en gång till eller inte. De är ju ganska dyra oxå, och även om jag gärna investerar i akvariet, vill jag ju inte kasta pengarna i sjön (akvariet...)
[?]
Tack för alla era svar iaf!
#16 - 26 juni 2003 10:07
Hej!

Rent allmänt tror jag att när malar dör, så är det oftast av svält.

Malar är väl bland det tåligaste som finns, åtminstone dom här vanliga Hypo pleco,Gibbiceps och ancistrus dolicoptherus.

När malar blir lite större så behöver dom stödmatas ordentligt, typ smyga ner räkmix och algtabletter på kvällen när det är bäcksvart, så dom får kalasa i lugn o ro på natten då dom är som mest aktiva.

Själva algmängden i ett akvarium betyder ju inte mycket i sammanhanget, det räcker inte långt.

Helt enkelt vara observant och försöka få till rutiner som funkar för malarna, så att dom verkligen får den mat dom behöver.

Mvh Jarinen
#17 - 26 juni 2003 11:36
Jag tror oxå att han svälte ihjäl, tyvärr. Jag har försökt ge honom algtabletter, men han verkade inte vilja ha. Men tack för ditt svar jarinen!

Annons