Jag räddade en gibbiceps som hade levt i ett 54L i tio år och blev förvånad när jag såg honom, 34cm!!!...han kan inte haft det lätt i det karet
Jag hade en gång ett "nybörjarhäfte" när jag var en liten grabb för rätt många år sedan. Där kunde man läsa beskrivningar och skötselråd gällande de vanligaste akvariefiskarna. När det gällde gibbar kunde jag läsa att det rekomenderades ett "mkt stort akvarium" på minst 120 liter och att under sådana förhållanden kunde de i normala fall växa till en storlek av "hela 30 cm"...
Så även om 54 liter är absurt lite för en gibbiceps så tror jag (tyvärr) inte att det är ngn överdrift att en enskild individ kan uppnå måttet som du anger ovan. Runt 30 cm verkar nästan vara vuxenstandardminimum även om de ges riktigt dåliga förutsättningar men det tar såklart längre tid.
Förvirringen blev för mig total då jag en tid efter att ha läst häftet gick in i en för mig ny butik och såg ett gigantiskt exemplar. Jag plockade upp en skollinjal (30 cm) ur ryggsäcken och lade mot glaset där gibben låg och det gick sånär två linjaler längs dess längd. Akvariet den gick i var på "bara" 300 liter så gibbar blir under alla omständigheter "för" stora om inte akvariet ochså är mycket stort. Detta inträffade för drygt 20 år sedan och när jag ibland fortfarande kan se stora malarter hållas i för små kar så tycker jag att det är mycket beklagligt.