Gibbiceps, bra på kamoflage?

#1 - 28 december 2007 10:42
Huserar ju tillfälligt en gibbiceps här sedan igår. Från att ha varit vackert mönstrad igår är han idag väldigt grå och matt i färgen, fläckvis. Har sandbotten och misstänker att han kamoflerar sig, men blir ändå lite bekymrad. Vill ju inte att den stackaren ska bli sjuk, speciellt inte som han inte är min!
Så kan någon som har kunskap lugna mig...? Har försökt hitta info, men ingenstans står det om kamoflage och det är ju lite svårt att säga om han verkar pigg eller inte eftersom han inte är särskilt dagaktiv... ;)
#2 - 28 december 2007 10:46
Det är lugnt... dom skiftar lite i färgerna... Min Gunther kan vara den ståtligaste och finaste av dom alla men ibland ser han för risig ut... Bad hair day kanske...:D
#3 - 28 december 2007 10:51
He he.. Ja, det kan man verkligen kalla det!! :D
Förmodar att det dessutom gör sitt till att han nu hamnat i ett akvarium med en massa andra invånare. Känns ju väldigt naturligt att en fisk som är ganska passiv dagtid kamoflerar sig. Han har valt ut en plats bakom roten, under pumpen där han ligger.
Tack, känns betydligt lugnare nu! Blev ju till att akut-läsa-på när det blev aktuellt att ta hit honom. Var ju ingen fisk som jag planerat att skaffa! Så jag kan ju ytterst lite om deras beteende. Trots att det är en vanlig mal, så finns det inte mycket om beteende att läsa om. Jag vill ju göra allt i min makt för att få honom att trivas under tiden som han bor här!

Så jättetack för ditt svar! :)
#4 - 28 december 2007 11:47
Så lite så.. Men han skall bara bo hos dig ett tag då...? Du vet... dom blir stooooora...:D
#5 - 28 december 2007 12:10
Ja, han medföljde ett kar som en väninna köpte, ett 105-liters som han enligt uppgift ska ha bott i i 7 år.. :(
Eftersom ingen nappat på hennes annonser var goda råd dyra. I dagsläget är han 20 cm (utan stjärtfena inräknad) och jag hade plats i mitt 375 liters för honom. Där får han gå tills någon med stort kar vill ta sig an honom.
Känner jag mig själv rätt så slutar det troligen med att jag skaffar ett gigantiskt kar.. *Harkel*
Bilagor:
#6 - 28 december 2007 12:14
Hehe... precis... man skaffar ju inte fiskar till sina kar utan kar till sina fiskar...:D:D:p:p.. bra iallafall att han fått det bättre nu då...
#7 - 28 december 2007 12:22
Akvarium är ju sjukt beroendeframkallande!! Försökte muta ner honom i sambons eventuella kommande 500-literskar, men sambon sa "stopp och belägg"? Det i sin tur måste ju innebära att jag då måste skaffa ett större? :p

Är lite bekymrad över hans påstådda ålder och storlek. Om dessa uppgifter stämmer och han då levt i 7 år i detta lilla kar, kanske han inte växt som han ska? De verkar inte vara jättesnabba i tillväxt, men 7 år gammal torde han vara större? Slukar allt jag kan nu om gibbisar för att kunna förstå denna skönhet!

För övrigt är han nu ute på ärevarv i karet och färgen ser bättre ut igen.. :) Blir ytterligare lättad nu när jag ser honom!
#8 - 28 december 2007 13:48
Ja, har han gått i det lilla karet kan det såklart ha hämmat tillväxten.... men som sagt... se det som ett tillfälle att skaffa ett 720-liters kar..:D:D
#9 - 28 december 2007 14:17
:D Inte för tillväxten, utan för det större karet.. He he!
Jättetack för alla svar på mina frågor!
Guest
#10 - 28 december 2007 14:19
hfh75 skrev:
Min Gunther

Günther? Har du läst Pondus? :p
Min stora Gibbi hette mer passande Arnold!:D

20cm och 7 år är inte helt omöjligt när man har dom så trångt.
Men nu får han det ju bättre!:)

Min Arnold föredrog spenat av alla grönfoder, när han åt tappade han alltid färgen, men när han väl var tillbaka på sin mörka rot så blev han snyggt mörk igen.
#11 - 28 december 2007 14:19
Självklart... Du vet väl att den som har flest och störst kar när den dör vinner...:D:p:D
#12 - 28 december 2007 14:26
Anettejt skrev:
Günther? Har du läst Pondus? :p

Min stora Gibbi hette mer passande Arnold!:D

20cm och 7 år är inte helt omöjligt när man har dom så trångt.

Men nu får han det ju bättre!:)

Min Arnold föredrog spenat av alla grönfoder, när han åt tappade han alltid färgen, men när han väl var tillbaka på sin mörka rot så blev han snyggt mörk igen.

Spenat har jag aldrig provat? Antar att det inte är den hackade varianten... *Fnissar* Ska läggas på listan "att prova"!
Ikväll/natt blir det broccoli som serveras i casa lili76!

hfh75 skrev:
Självklart... Du vet väl att den som har flest och störst kar när den dör vinner...:D:p:D

Det ÄR alltså så? :D Misstänkte det!
Guest
#13 - 28 december 2007 14:44
Jo vanlig hackad fryst spenat använde jag.
Förvällde den först. Stängde av pumpen när jag strilade ner all spenat i samma hörna. Så fort all spenat hade sjunkit satte jag på pumpen igen.
(Annars for det bara runt i karet)

När Arnold var liten handmatade jag han. Men efter 20cm blev han ganska tung. ;)
#14 - 28 december 2007 14:51
lili76 skrev:

Det ÄR alltså så? :D Misstänkte det!

Japp... leder du?
#15 - 28 december 2007 14:53
Anettejt skrev:

Förvällde den först. Stängde av pumpen när jag strilade ner all spenat i samma hörna. Så fort all spenat hade sjunkit satte jag på pumpen igen.

När Arnold var liten handmatade jag han. Men efter 20cm blev han ganska tung. ;)

Ja, dom blir ju tama dom rackarna... och rejäla bitar att ta i efter ett tag...
#16 - 28 december 2007 15:39
Anettejt skrev:

Jösses, ser spenat cirkulera runt i hela karet!! *S* Även med pumpen avstängd. Får nog fundera på om han ska få nån spenat.. :D
Den här killen är inte vidare tam. Å andra sidan är han ju inte rädd av sig heller.. Vilket är väsentligare. :)

hfh75 skrev:
Japp... leder du?

Nej inte än, men med vår utveckling här så kanske jag vinner när jag dör... :D
#17 - 28 december 2007 15:41
lili76 skrev:

Nej inte än, men med vår utveckling här så kanske jag vinner när jag dör... :D

Hahaha......:D:p
Guest
#18 - 28 december 2007 19:23
Jag räddade en gibbiceps som hade levt i ett 54L i tio år och blev förvånad när jag såg honom, 34cm!!!...han kan inte haft det lätt i det karet
#19 - 28 december 2007 19:25
Men fy!!! Hur tänker folk??
#20 - 28 december 2007 20:05
Lutt skrev:
Jag räddade en gibbiceps som hade levt i ett 54L i tio år och blev förvånad när jag såg honom, 34cm!!!...han kan inte haft det lätt i det karet

Jag hade en gång ett "nybörjarhäfte" när jag var en liten grabb för rätt många år sedan. Där kunde man läsa beskrivningar och skötselråd gällande de vanligaste akvariefiskarna. När det gällde gibbar kunde jag läsa att det rekomenderades ett "mkt stort akvarium" på minst 120 liter och att under sådana förhållanden kunde de i normala fall växa till en storlek av "hela 30 cm"...
Så även om 54 liter är absurt lite för en gibbiceps så tror jag (tyvärr) inte att det är ngn överdrift att en enskild individ kan uppnå måttet som du anger ovan. Runt 30 cm verkar nästan vara vuxenstandardminimum även om de ges riktigt dåliga förutsättningar men det tar såklart längre tid.

Förvirringen blev för mig total då jag en tid efter att ha läst häftet gick in i en för mig ny butik och såg ett gigantiskt exemplar. Jag plockade upp en skollinjal (30 cm) ur ryggsäcken och lade mot glaset där gibben låg och det gick sånär två linjaler längs dess längd. Akvariet den gick i var på "bara" 300 liter så gibbar blir under alla omständigheter "för" stora om inte akvariet ochså är mycket stort. Detta inträffade för drygt 20 år sedan och när jag ibland fortfarande kan se stora malarter hållas i för små kar så tycker jag att det är mycket beklagligt.
Bilagor:
#21 - 28 december 2007 20:10
Men ett 54-liters kar, vad är det? 60 cm långt, ca? 55 kanske. Och så 30 djupt. En mal som är 34 cm på den ytan kan ju knappt röra sig..
Det är verkligen hemskt när gibbisen säljs som den gör. En behändig sak på 10 cm kostar ju bara en 50-lapp och hur ofta får man veta hur stor den blir och vad den kräver? Borde banne mig vara licens för att köpa fisk...

Annons