German-Red

#1 - 7 juli 2004 18:15
Finns det nån som har eller vet vart man kan få tag på German-Red Malawis?
#2 - 7 juli 2004 20:22
German red kallas en grupp Aulonocaror som avlats fram i tyskland. Den som främst kallas för German red är Aulonocara sp Röd rubin, en avelsvariant på Aulonocara sp. Stuartgranti maleri (eller chipoka).

Röd rubin går att få tag i de flesta akvarieaffärer som inriktar sig på ciklider. priser mellan 250-350kr/paret. Se till att inte köpa halvdanna ljusorangea exemplar, de bli inte mycket rödare. Det du kan göra är att sätta ut en annons på zoopet och även på ciklid.se så får du nog kontakt med odlare som har fina djur till salu. En riktigt röd Aulonocara röd rubin kan kosta mycket om man verkligen vill ha den rödaste eftersom dessa används för avel och för att få fram så röda Aulonocaror som möjligt.

Mina erfarenheter av dem är att hannen kan vara en aning aggressiv, dvs ha inte för lite fisk i akvariet och ha dem inte i ett akvarium under 200 liter. En grupp om 2 hannar och 3 honor anser jag vara optimla. Desto fler honor desto lättare är det att ha en fungerande grupp. Fiskra man kan ha dem med är t.ex Golden, nån Copadichromis-art, protomelas (de lungare) och Placidochromis. Allt handlar om hur stort akvarium du har.
#3 - 7 juli 2004 20:36
jag har ett 240l med 8st golden, 6st blåzebror och 4st edwardi afror.
Såg en bild på en germanred och den var briljantröd, helt underbar!!!

Annons