Gerbil akvarium till "vatten akvarium"?

#1 - 6 februari 2008 08:49
Hej, nu är nybörjaren framme igen :rolleyes:

Nu undrar jag om man kan använda ett akvarium som man har haft gerbiler i och göra det till ett akvarium med fiskar i. Det är silikon i kanten men gerbilerna har bitit lite i det.
Kan man sätta nytt silikon i kanterna, tvätta ur den RIKTIGT riktigt ordentligt och sedan börja använda det med vatten i?
#2 - 6 februari 2008 09:05
dancehall skrev:
Hej, nu är nybörjaren framme igen :rolleyes:

Nu undrar jag om man kan använda ett akvarium som man har haft gerbiler i och göra det till ett akvarium med fiskar i. Det är silikon i kanten men gerbilerna har bitit lite i det.

Kan man sätta nytt silikon i kanterna, tvätta ur den RIKTIGT riktigt ordentligt och sedan börja använda det med vatten i?

Hallo!

Jag hade valt att siliconera om hela, ordentligt, eller köpt ett nytt akvarium. Eventuellt kan du testa att fylla upp det "som det är". Men gör det i ett rum som tål vatten...! Och låt det stå ett par veckor innan du flyttar ut det till ett "torrt rum".

Du kan inte silikonera om delar av karet, bättre på. Det fungerar inte. Silikonet kommer inte bita, och akvariet kommer läcka.
Det finns väldigt mycket information här på zoopet om hur man bäst silikonerar om ett helt kar. Men i korthet:
1. ta bort all silikon med tex ett rakblad.
2. Ta bort ALL silikon :) Använd fingrar, rakblad, plastgrejjer.
3. Torka rent så att alla rester försvinner. Använd tex fönsterputs eller grönsåpa.
4. Silikonera ordentligt.
5. Låt torka i ett par dagar.
6. fyll i vatten. Ta en svamp och gör rent vid silikonsträngen så att alla rester från tex såpa försvinner.
7. Ta ur vatten och fyll i / ta ur ex antal gånger så att alla eventuella gifter försvunnit.

Klart :)
(Finns dock mycket mer att läsa om detta som sagt, så gör en sökning innan du börjar sätt aigång med något.)

Ett ganska ordentligt jobb. Men klart värt det om man har tid och ork!
#3 - 6 februari 2008 09:11
Acceton utan olja är annars bra att göra rent där fogarna ska vara.
#4 - 6 februari 2008 09:13
Jag gjorde precis det: hade gerbiler i ett akvarium som jag sen hade fisk i (efter 3 år som gerbilbo). Tvättade ur det med T-sprit och la nytt silikon i hörnen. Funkade hur bra som helst! Hur stort är det?
#5 - 6 februari 2008 09:16
Mamma Mia skrev:
Jag gjorde precis det: hade gerbiler i ett akvarium som jag sen hade fisk i (efter 3 år som gerbilbo). Tvättade ur det med T-sprit och la nytt silikon i hörnen. Funkade hur bra som helst! Hur stort är det?

Hopp. Där ser man.
De jag pratat med avråder verkligen från detta. Kan mycket väl vara så att jag är felinformerad.

Fäster verkligen silikonet på torrt silkon?
#6 - 6 februari 2008 09:27
Aha :P

Silikonerade du bara i hörnen och där det var bitet? :P

Mitt är 112 L , alltså 80 x 35 x 40 cm. Ditt då? :)
#7 - 6 februari 2008 09:42
.

Och till mamma mia; Hur fick du ett lock på, köpte du det för sig eller hur gjorde du? :P

:)
#8 - 6 februari 2008 09:54
Jag silikonade i alla skarvar inuti - för det var ju bara det som "stack ut" som var gnagt. Skar bort det gnagga (stick INTE in rakbladet mellan glasen) Allt lim mellan glasen fanns kvar. Och jag körde utan lock... det gör jag med nästan alla mina kar... annars kostar det ju bara 20-30 kr att beställa hos glasmästaren. Mitt kar var 70 x 30 x 35. Jag gav sen bort det, efter ytterligare tre år med fisk i... utan läckage.
#9 - 6 februari 2008 10:08
.

Jaha ok , men jag menar det locket eller vad man ska säga där man fäster sitt lysrör osv. :P
#10 - 6 februari 2008 10:58
Aha... jag hade en hylla ovanför som det satt lysrör på (hemmabygge med grejer från Kjell o co)
#11 - 6 februari 2008 11:07
.

Oj :O riktigt så händig är nog inte riktigt jag, så det får väl bli ett helt nytt akvarium när jag får pengar istället :rolleyes:

Annons