Ger snart upp kampen mot algerna, hjälp tack! (bilder)

#1 - 29 april 2011 19:30
Fakta om karet
120L
Igång ca 1½ år
Pump - fluval U3
Lysrör - Aquaelle (eller vad de nu heter Philips är det iaf som gjorde dem) samt reflektorer
Växter - hygrophila polysperma, gallerblad, svärdsplanta, vallisneria, anubis, Cryptocoryne beckettii, crinum
Fiskar - 1 ancistrus, 2 pansar malar, 2 botior, 5 glödbandstetror


Har haft problem med alger nu ett tag, senaste 2 månaderna har algproblemet eskalerat rejält. Hade tidigare problem med att växterna inte trivdes så vi bytte lysrör och började göda med pmdd, funkade bra ett tag men sen satte det igång att komma alger.

Började först med vad jag tror är brunalger, är som "damm" på alla växter, sen kom penselalger som först mest satte sig på vallisneria och gallerbladen men som nu även börjat sätta sig på vår anubis (som varit algfri fram tills för kanske 2 veckor sen).
Har även som svarta "klumpar" på bakrutan samt små gröna alger på de andra rutorna.

Den 9 april började försiktigt smyga igång med EC gödde 1,5 ml/dag i ca en vecka. Ökade sedan till 2 ml och körde det varje dag i ca en vecka och har nu kört med 2,5ml EC/dag i ca en vecka. Har inte märkt någon skillnad på algerna.
Har haft enkel dos pmdd en gång per vecka men när jag började med EC så ökade jag även till att ha i pmdd två gånger per vecka.

Har testat att rensa ut de växter som har penselalger på sig men det har inte hjälpt.

Växterna växer, förutom crinumen som inte vill alls längre, Anubisen blommar, likaså kom det knopp i gallerbladen, vallisnerian sprider sig likt ogräs (vi visste inte ens att vi hade vallisneria kvar men vi måste haft rötter i sanden och när vi började med pmdd så satte de igång rejält). Men både gallerblad och hygrophila polysperma visar tecken på brister.

Gör vattenbyten på ca 10% varje vecka, tillsätter JBL Biotopol efter vattenbyte (eftersom våra tetror har haft en tendens att må dåligt efter vb) och tillsätter pmdd först dagen efter Biotopolen.

Ingenting jag testat har gett resultat, snarare så att det blir mer och mer penselalger. Funderar nu på att bara starta om hela karet. Vet att det är fel väg att gå men vet inte vad jag ska göra, blir bara värre?!

[ATTACH=CONFIG]44510[/ATTACH]Alger på pumputblåset
[ATTACH=CONFIG]44511[/ATTACH]Brunalger (?) på hygrophila polysperma
[ATTACH=CONFIG]44512[/ATTACH] Vallisnerian trivs och sprider sig iaf

[ATTACH=CONFIG]44513[/ATTACH]Crinumen trivs däremot inte
[ATTACH=CONFIG]44514[/ATTACH]Gallerbladen fulla med både brun(?) och penselalger,
[ATTACH=CONFIG]44517[/ATTACH] Vallisnerian två dagar efter att jag klippt bort de blad med alger på.

[ATTACH=CONFIG]44515[/ATTACH]Helbild på akvariet
#2 - 29 april 2011 21:33
Det verkar vara relativt bra fjutt på växterna, men väldigt mycket brunt bös överallt som borde sätta igen filtret på nolltid. Ytan verkar även ganska död vilket får mig att misstänka att filtret är underdimensionerat eller igensatt.

Med såpass bra vigör på växterna borde dom kunna producera såpass mycket syre att nedbrytningsprocesserna borde klara av att bryta ner böset förutsatt bra cirkulation.

Bra cirkulation med växter är när de flesta bladen vajjar lite och ytcirkulationen får gärna vara väldigt tydlig med små vågor - dock inte skvalp.

Nästa sak att kolla över är varför firrarna inte gillar vattenbyten. Antingen har du mycket ammonium i vattnet, t ex pga mycket dåligt fungerande filter/biologisk filtrering, som gör att det går över till ammoniak när du gör vattenbyten. Eller så är det något generalfel med ditt kranvatten. Kan du fixa vattenanalys från ditt vattenverk?

Så en förbättrad cirkulation och filtrering tillsammans med att låta Hygrophilan klättra upp till ytan skulle kunna ge en del. Det är möjligt att bättre ytcirkulation och bättre flås generellt kommer kunna göra processen kort med böset och även neutralisera svajjiga CO2-nivåer som brukar trigga toffsalger. Toffsalger är dock väldigt känsliga för EC så dom ser jag inte som något större hot.
#3 - 30 april 2011 05:32
Byt filter! Fluvals U-serie är helt värdelös, det blir ingen cirkulation alls med dem. Slängde ut mitt efter ett par veckor och satte in Fluval + i stället. De är bra mycekt bättre och jag har i stort sett inga alger alls i mina burkar.
#4 - 30 april 2011 07:15
defdac skrev:
Det verkar vara relativt bra fjutt på växterna, men väldigt mycket brunt bös överallt som borde sätta igen filtret på nolltid. Ytan verkar även ganska död vilket får mig att misstänka att filtret är underdimensionerat eller igensatt.



Med såpass bra vigör på växterna borde dom kunna producera såpass mycket syre att nedbrytningsprocesserna borde klara av att bryta ner böset förutsatt bra cirkulation.



Bra cirkulation med växter är när de flesta bladen vajjar lite och ytcirkulationen får gärna vara väldigt tydlig med små vågor - dock inte skvalp.


Känns som om vi har ganska bra rörelse i karet, dock inte på ytan men i själva karet så rör sig växterna. EDIT. Bilden på pump utsprutet där man tydligt ser vattenytan är tagit efter att vi varit på semester en vecka, fiskvakterna hade not övermattat lite så det var en hinna på ytan, den slog vi dock sönder med utblåset på pumpen. Lite korkat kanske att jag la upp den bilden. Ytan ser normalt sett inte ut så. Kan lägga upp en ny bild om så önskas:)
Men visst sätter filtret igen på typ en dag med tanke på hur mycket bös vi har. Hur ska vi lösa det? Om vi rengör filtren typ en gång i veckan så tar vi väl bort alla bra bakterier.
Kan man trycka i en extra pump för att öka filtervolymen? Vi har testat det tidigare (innan vi skaffade Fluval U filtret) och problemet med det är ju att det är lätt att filtren motverkar varandra och allt inget bös hamnar i något filter. Men vi köpte det nya Fluval filtret när vi började få problem med bös och känns inte ekonomiskt riktigt att skaffa ytterligare ett nytt filter innan vi vet om det kommer att lösa problemet.

defdac skrev:


Nästa sak att kolla över är varför firrarna inte gillar vattenbyten. Antingen har du mycket ammonium i vattnet, t ex pga mycket dåligt fungerande filter/biologisk filtrering, som gör att det går över till ammoniak när du gör vattenbyten. Eller så är det något generalfel med ditt kranvatten. Kan du fixa vattenanalys från ditt vattenverk?

Har skrivit en hel tråd om mina tetror också och det har blivit bättre sedan vi övergick till att byta med bara kallvatten, bor i ett gammalt hus och kanske är det något knas med rören. Är andra här på zoopet som får vatten från samma reningsverk utan problem.
Mäter nitrit, nitrat, ph och järn regelbundet och de värdena ligger stabilt, så vet inte riktigt vad det är de reagerar emot. För om det är ammonium omvandlas inte det senare till nitrit så att man då borde se utslag på testen (vattenkemi är inte min starka sida...)

defdac skrev:
Toffsalger är dock väldigt känsliga för EC så dom ser jag inte som något större hot.

De har ännu inte reagerat på ECn, är det för att vi ännu inte kommit upp i normaldos? Vi har försökt smyga igång med EC lite sakta för att Vallisnerian inte ska ta allt för mycket stryk. Planen är att öka till 3ml/dag nu och då är vi uppe i fulldos tror du vi kommer att kunna se något resultat av det eller måste vi upp ytterligare?

Tack för dina svar!
#5 - 30 april 2011 07:16
Mumin skrev:
Byt filter! Fluvals U-serie är helt värdelös, det blir ingen cirkulation alls med dem. Slängde ut mitt efter ett par veckor och satte in Fluval + i stället. De är bra mycekt bättre och jag har i stort sett inga alger alls i mina burkar.


Bytte från Fluval + till Fluval U. Upplever att det blir mycket bättre flås med den nya U pumpen än vad vi hade med + pumpen.
#6 - 30 april 2011 07:31


För om det är ammonium omvandlas inte det senare till nitrit så att man då borde se utslag på testen (vattenkemi är inte min starka sida...)

Nitrifikationen kan bli blockerad om filtret blir igensatt och man måste bråka med det för ofta. Det betyder att ammonium->nitrit inte hoppar igång och det ammonium som finns går över till ammoniak om man har markant högre pH i kranvattnet jämfört med akvariet.

Men du verkar ju ha hittat problemet om det är så att det hjälpte att använda kallvatten.



De har ännu inte reagerat på ECn, är det för att vi ännu inte kommit upp i normaldos? Vi har försökt smyga igång med EC lite sakta för att Vallisnerian inte ska ta allt för mycket stryk.


Ja det är möjligt. Smart att smyga igång dosen. I like. Det ser ju även ut att fungera med tanke på hur fin vallisnerian ser ut på vissa av bilderna.

Ytan och filtret är prio ett som jag ser det. Rikta upp utblåset från Fluvalen så du får rejält med ytrörelse. Helst ska ytan bli kristallklar, liksom sikten i vattnet.

Kollade precis på en film där någon unboxar ett Fluval U-filter:
" target="_blank">

Gör så att du kramar ur skumpatronsidorna såfort cirkulationen minskar och låt Biomax-delen vara helt. Det är i biomaxdelen du kommer ha största delen av nitrifikationen.

Eftersom böset ligger stilla på växterna så tror jag cirkulationen är ganska kass så det kanske är läge att stoppa i det gamla filtret också eller planera om hela inredningen så att det är bra snurr. Växter är byggda för att dämpa cirkulation så man kan göra ganska mycket genom lite smart planering.
#7 - 30 april 2011 15:20
frida.L skrev:
Bytte från Fluval + till Fluval U. Upplever att det blir mycket bättre flås med den nya U pumpen än vad vi hade med + pumpen.


Håller med dig att U-serien är mycket bättre än plusserien mycket bättre blås i u-serien
#8 - 30 april 2011 16:23
defdac skrev:
Nitrifikationen kan bli blockerad om filtret blir igensatt och man måste bråka med det för ofta. Det betyder att ammonium->nitrit inte hoppar igång och det ammonium som finns går över till ammoniak om man har markant högre pH i kranvattnet jämfört med akvariet.



Men du verkar ju ha hittat problemet om det är så att det hjälpte att använda kallvatten.





Ja det är möjligt. Smart att smyga igång dosen. I like. Det ser ju även ut att fungera med tanke på hur fin vallisnerian ser ut på vissa av bilderna.



Ytan och filtret är prio ett som jag ser det. Rikta upp utblåset från Fluvalen så du får rejält med ytrörelse. Helst ska ytan bli kristallklar, liksom sikten i vattnet.



Kollade precis på en film där någon unboxar ett Fluval U-filter:
" target="_blank">


Gör så att du kramar ur skumpatronsidorna såfort cirkulationen minskar och låt Biomax-delen vara helt. Det är i biomaxdelen du kommer ha största delen av nitrifikationen.



Eftersom böset ligger stilla på växterna så tror jag cirkulationen är ganska kass så det kanske är läge att stoppa i det gamla filtret också eller planera om hela inredningen så att det är bra snurr. Växter är byggda för att dämpa cirkulation så man kan göra ganska mycket genom lite smart planering.


Vi funderade lite på att göra ett större vattenbyte imorgon (40-50%) och slamsuga botten för att bli av med så mycket bös som möjligt. Bra eller dålig idé vad tycker du? Ska vi strunta i stort vb och istället sätta i extra filter och göra rent filtren (men låta biomax-delen vara) så fort de sätter igen och se vad det har för effekt? Eller både och?

Ibland känns det som om vi bara gör saker värre när vi försöker göra det bättre...
#9 - 30 april 2011 18:42
Jag försöker personligen alltid få ur så mycket bös jag kan med ett 50% vattenbyte och har bra cirkulation.

I ert fall vet jag inte om stora vattenbyten är så bra om det riskerar firrarna. Svårt att avgöra för mig. Men om ni tror att det är riskfritt, go for it.
#10 - 30 april 2011 19:20
Jag har ett fluval U filter och jag har tagit ur alla filterhållare och knött den full med bitar av filtermatta för jag upplevde samma sak som du att den sattes igen fort och att det låg en massa bös kvar på växterna.

Tyckte att inloppet till makaronbehållaren sattes igen för snabb så den åkte ur ganska fort.
#11 - 1 maj 2011 01:53
Jag slår ett slag för sniglar. Har en del olika varianter i mina kar och slipper alger helt. Samt att sniglar är det enda som mina Jack Dempsey tål nu när dom har yngel. Så i det karet fick jag lite problem med alger tills sambon köpte några tigrar och zebror (kan inga andra namn) och nu är algerna helt uppätna.
#12 - 1 maj 2011 11:56
ecco skrev:
Jag slår ett slag för sniglar. Har en del olika varianter i mina kar och slipper alger helt. Samt att sniglar är det enda som mina Jack Dempsey tål nu när dom har yngel. Så i det karet fick jag lite problem med alger tills sambon köpte några tigrar och zebror (kan inga andra namn) och nu är algerna helt uppätna.


Har botior som skulle äta upp sniglarna på några sekunder. Har malaysiska sandsnäckor i ett litet kar (där jag hoppas att de ska föröka sig) som jag sedan ska testa att släppa ner i det stora karet. Förhoppningen är att de ska gömma sig i sanden så att botiorna inte kommer åt dem. Alla andra typer av sniglar skulle nog dock inte bli långlivade, tyvärr :(
#13 - 1 maj 2011 21:35
kasta ut mossbollen! den består av alger och är den största boven i dramat!
#14 - 1 maj 2011 21:41
Har en Zebra snigel i samma kar som våra Tetraodon biocellatus (kulfisk) och det går utan problem. Dom har provat att tugga på den med skalet var för hårt så dom gav upp. Har dessutom 9st Äppelsnäckor i vårat 600L med ett stimm Praktbotia i samma kar. har inte förlorat någon snigel ännu. Dock är Botsierna endast 6cm stora ännu och snäckorna ca 4cm så det kanske är därför det funkar. Sandsnäckor blir dock inte uppätna av Botsier då skalet verkar vara för hårt. Har dom i alla akvarier med sand och dom lever på bra.

Så jag säger prova med sniglar men ta dom som är stora då det är mindre risk att dom blir uppätna då. Om du bor nära så kan du få en av våra äpplen att prova med.
#15 - 1 maj 2011 22:06
Zohan skrev:
kasta ut mossbollen! den består av alger och är den största boven i dramat!


Knappast de alger hon har problem med.
#16 - 1 maj 2011 22:17
Har missat denna mycket informativa tråd! Tack för fina bilder och uppgifter!


Defac: Brother, nu gör du mig riktigt glad som pratar filter!


Jag tror att ett av problemen med alger ligger där både med det här och andra akvarier.
Orsaken kan vara många men troligtvis är det någon bakterieaktivitet som är för låg. Troligtvis bryts föroreningarna ned för sakta eller flockar av någon anledning. Ett bra sätt att få ordning på detta är bra filterhygien samt som defdac genom att slamsuga botten och kanske växter när man byter vatten.
Filterhygien: Man kan göra rent sitt förfilter dagligen. På det sättet lyfter man bort en hel massa böss. Detta ser till att man har bra flöde genom det biologiska filtret och det blir effektivare. Har man tur lyfter man också ut diverse alger och algsporer.
Det fina i kråksången är att man troligtvis behöver göra detta mer sällan efter ett tag då bakterierna kommer att sköta jobbet bättre. Detta medför som defdac säger att ammonium nivåerna sjunker och algerna minskar till hanterbara mängder.
Så villfarelsen att man INTE skall göra rent sina filter är helt fel. Förfiltret kan man som sagt göra rent ofta. Det biologiska kan man krama ur i akvarievatten vid behov.
#17 - 2 maj 2011 05:55
ecco skrev:
Har en Zebra snigel i samma kar som våra Tetraodon biocellatus (kulfisk) och det går utan problem. Dom har provat att tugga på den med skalet var för hårt så dom gav upp. Har dessutom 9st Äppelsnäckor i vårat 600L med ett stimm Praktbotia i samma kar. har inte förlorat någon snigel ännu. Dock är Botsierna endast 6cm stora ännu och snäckorna ca 4cm så det kanske är därför det funkar. Sandsnäckor blir dock inte uppätna av Botsier då skalet verkar vara för hårt. Har dom i alla akvarier med sand och dom lever på bra.



Så jag säger prova med sniglar men ta dom som är stora då det är mindre risk att dom blir uppätna då. Om du bor nära så kan du få en av våra äpplen att prova med.


Hmmm... låter intressant.

Vi skaffade botiorna för att vi hade problem med småsniglar i karet, de var inget problem några timmar efter att botiorna flyttat in. Vi hade även en större snigel i karet då som vi hade tänkt skulle få överleva. Är inte säker på vad det var för sort men såg ut som en posthornsnäcka och var kanske 2cm stor men den strök också med :(

Kanske ändå ska testa att släppa ner en stor posthorn och se vad som händer. Problemet är att jag är blödig och skulle inte kunna leva med mig själv om den inte klarade sig...

Bra att veta att sandsnäckorna klarar sig iaf, det var sandsnäckor vi ville ha men den snälla zoopet medlemmen som skickade dem till mig slängde även med några posthorn (tanken var att botiorna skulle hålla sig sysselsatta med posthornsnäckorna medan sandsnäckorna sökte sig ner i sanden men som sagt är blödig och just nu bor alla snäckorna i vårt 30L kar utan fiskar... Börjar dock komma väldigt mycket ny småsniglar....)
#18 - 2 maj 2011 05:59
bossep skrev:
Har missat denna mycket informativa tråd! Tack för fina bilder och uppgifter!





Defac: Brother, nu gör du mig riktigt glad som pratar filter!





Jag tror att ett av problemen med alger ligger där både med det här och andra akvarier.

Orsaken kan vara många men troligtvis är det någon bakterieaktivitet som är för låg. Troligtvis bryts föroreningarna ned för sakta eller flockar av någon anledning. Ett bra sätt att få ordning på detta är bra filterhygien samt som defdac genom att slamsuga botten och kanske växter när man byter vatten.

Filterhygien: Man kan göra rent sitt förfilter dagligen. På det sättet lyfter man bort en hel massa böss. Detta ser till att man har bra flöde genom det biologiska filtret och det blir effektivare. Har man tur lyfter man också ut diverse alger och algsporer.

Det fina i kråksången är att man troligtvis behöver göra detta mer sällan efter ett tag då bakterierna kommer att sköta jobbet bättre. Detta medför som defdac säger att ammonium nivåerna sjunker och algerna minskar till hanterbara mängder.

Så villfarelsen att man INTE skall göra rent sina filter är helt fel. Förfiltret kan man som sagt göra rent ofta. Det biologiska kan man krama ur i akvarievatten vid behov.


En lite dum fråga kanske, vad menar du med förfilter? Vi har en behållare med "pellets" som fluval kallar för biomax eller nåt. Sen har vi bara 2 vanliga vita skumpatroner. Tänker du som defdac att man kan krama ur filtren men låta biomax delen vara?
#19 - 2 maj 2011 20:28
frida.L skrev:
En lite dum fråga kanske, vad menar du med förfilter? Vi har en behållare med "pellets" som fluval kallar för biomax eller nåt. Sen har vi bara 2 vanliga vita skumpatroner. Tänker du som defdac att man kan krama ur filtren men låta biomax delen vara?

Jag har aldrig hållit eller tittat på ett sånt filter förutom på videon som postades här.
Men det måste ju sitta något strax innanför insuget. Det blir i så fall förfilter och allt grovt skräp hamnar i så fall där. Det skall du göra rent ofta. Du kan spola under kranen i fall du vill. Det skall inte vara några bakterier där.
Nu får nån annan ta över. Packar och åker till Sverige i morgon!
#20 - 5 maj 2011 16:50
Ett fluval U3 borde rent cirkulationsmässigt duga till ditt kar men så vitt jag förstått så har fluvals problem alltid varit krångliga och för små filtermassor vilket gör att det inte passar till ett normalbelastat sällskapskar, Tycker att PiaJo har gjort helt rätt och kanske nåt att apa efter om du inte vill byta till ett bättre filter, har man lagom med filtermassa kan man rengöra filtret nån gång i halvåret istället (virvlar alltid upp lite icke organisk skit som minskar flödet i längden).
#21 - 5 maj 2011 18:13
Har tryckt i extra filter i Fluvalen, så förhoppningsvis räcker filtermassan till nu. Ska försöka göra rent det oftare också men har varit rädd för att skölja bort alla bra bakterier men om det nu är som bland defdac sa att majoriteten av bakterierna sitter i biomax delen så ska det förhoppningsvis funka bra.

Sköljde ur alla filter igår och hade räknat med att tetrorna skulle bli superstressade och bleka och må dåligt men ingenting hände :) Eller jo det som hände var att vattnet blev klarare och den oljiga hinnan vi haft på ytan försvann. Håller alla tummar jag har att det vänder åt rätt håll nu!
#22 - 5 maj 2011 19:27
Ser du att det blir dålig fart på vattnet så är det bättre att rengöra, för även om du tappar en del bakterier så kommer dom som blir kvar åt att jobba mycket bättre än i ett slamfyllt filter, däremot så har man stor filtermassa och vettig cirkulation så bryts skiten ner innan den hinner sätt igen filtret vilket är det allra bekvämaste i längden ;)
#23 - 18 maj 2011 06:46
Cyanoproblem, ger snart upp akvariet!

Har ett akvarium på 200l, Juvel. Har haft algproblem ett längre tag. Först började det med gröna alger som var lite jobbiga, tofsalger och svävalger. Jag läste här efter råd och släckte då akvariet i några dagar. Det hjälpte för stunden men de kom tillbaka iaf. Var då inne i en akvarieaffär och köpte ett medel som heter Sera algovec. Gav enligt ordination. Det hjälpte för att bli av med algerna, men istället kom en ny alg som jag gissar är cyano. Den klär sig runt växterna och ligger på botten i sanden och gör det svårt att städa. Vissa växter har jag fått slänga, vilket gjorde mig ledsen då sorten börjat växa väldigt bra. Bad om råd hos i en affär och de rek mig att ge Happylife Algin extra. Smat läste om problemet och köpte mer växter snabbväxande för en bättre balans, vattenpest b la. Vattenpesten ruttnade efter kort tid. De nya växterna hann inte ta sig utan algerna tog över mer och mer. Gav detta ett tag som det stod och det blev bättre men bara tillfälligt, nu är det tillbaka igen. Vad är fel? Ger upp akvariet snart. Byter ut vatten var 14 dag ca 1/2. Har bra ph värde och nitritvärden. Ger gödsel varje dag och extra vid vattenbyte. Kan någon ge tips? =)
#24 - 18 maj 2011 06:59
Vad är fel?

Detta:


Var då inne i en akvarieaffär och köpte ett medel som heter Sera algovec. Gav enligt ordination.




Bad om råd hos i en affär och de rek mig att ge Happylife Algin extra



Algmedel innehåller höga halter koppar som dödar alger och som får växter att stanna i växten och sakta men säkert dö..

Det som istället brukar funka är att vänta några månader tills allt algmedel är borta ur systemet och sedan börja med PMDD så att växterna hoppar igång. Det brukar funka att lägga allt fokus på växterna och få dom glada och allteftersom så kommer då algerna att ge upp.
#25 - 18 maj 2011 07:03
Eventuellt innehåller Happy Life Algin det aktiva ämnet salicylsyra "alicylic acid is an allelochemical that occurs naturally in the oils of birch trees and gaultheria shrubs. (11) It prevents the uptake of potassium in other plant species".

Så vill du sluta döda växterna långsamt är det helt klart läge att sluta med algmedel. Tillverkarna säger att det inte påverkar växterna negativt, vilket är en stor fet lögn som jag inte riktigt fattar hur dom kommer undan med..
#26 - 18 maj 2011 20:08
Har väl inga tips att ge när det gäller just algerna, lyssna på defdac han har koll!

Kan dock tipsa om att hålla "akvariedagbok". Jag har gjort det under den tiden som vi haft problem med akvariet, jag har skrivit upp varje dag vad jag gjort med akvariet (medel jag haft i, om jag gjort vb, osv) under en period skrev jag även små noteringar hur det såg ut i karet. Jag förväntar mig resultat väldigt fort och det kändes som om ingenting hände, då var det skönt att ha svart på vitt att det vara var typ 2 dagar sen jag gjorde nånting. Tålamod är något som man behöver när det gäller akvarium. Lyssna på defdacs råd och ge inte upp om problemen inte löser sig på nån/några dagar. Gör inte för mycket på en gång, då är det svårt att veta vad det var som gav resultat.

Vi har hållit på i mer än 2 månader nu och sakta men säkert så börjar vi få ordning på balansen i karet. Göder med pmdd 2 ggr/vecka och kör med Easy Carbo varje dag (Easy Carbon har vi dock smugit igång med eftersom vissa växter inte tycker om den och kommer nog fortsätta öka dosen lite mer).

Lycka till!











Annons