Ger räkor en till chans

#1 - 10 augusti 2008 18:44
Mitt första försök att ha räkor slutade med att de dog ut rätt fort. Karet var rätt nystartat då och jag slösade bort runt 400kr.
Karet har nu varit igång länge och växterna där trivs bra.
Har guppy i karet och köpte idag 6 räkor för att se om jag lyckas bättre den här gången. Är dock lite osäker på om jag fick med någon hona men om räkorna klarar sig bra i karet köper jag nog några fler.
Har rätt mycket guppy där just nu men ska flytta alla hannarna utan 2-3 stycken till ett annat kar.
Har svart sand på bottnen, svart bakgrund, ingen pump och finns lite javamossa och några konstiga grästrån (javamossa?) som växer upp.
#2 - 10 augusti 2008 18:57
Hoppas det går bättre den här gången... Det är kul med räkor...
#3 - 10 augusti 2008 19:15
Måste också byta till lysrör och köra utan täckglas för att få ner värmen lite också. Och kanske låta lysrampen vara en lite längre bit ovanför akvariet. Har ett ledigt hörn där jag ska lägga några ekblad.
Hoppas bara att inte växterna gör uppror.
#4 - 11 augusti 2008 08:21
Akvariet har nu 26 grader utan varken lampa eller täckglas. Är det fortfarande för högt?
#5 - 11 augusti 2008 08:41
Zwitta skrev:
Akvariet har nu 26 grader utan varken lampa eller täckglas. Är det fortfarande för högt?

Nej, det är ingen fara.. Ha inte för hög vattennivå och håll koll på slangar och vattenbubblor så inte räkorna klättrar ur.. De brukar inte göra det förrän de är många men i vattenbubblor kan de få för sig att leka lr vad de nu sysslar med.. :D
#6 - 12 augusti 2008 20:00
Alla 6 lever fortfarande. Matar bara med någon enstaka liten bit från algtabletter. Behöver de något mer?
Och tror du man kan ha räkor i en balja med mossa och vatten utifrån så att man får med massor av smådjur i vattnet? Läste att räkor äter såna. I mossan finns också gammla blad, alger och annat.
#7 - 12 augusti 2008 20:36
Vad jag har läst behöver du inte mata dem i stor utsträckning om du har fiskar i karet. De äter fiskexkrement och foderrester. Men det är klart du kan mata dem, om du lyckas ;)
#8 - 12 augusti 2008 20:38
Zwitta skrev:
Alla 6 lever fortfarande. Matar bara med någon enstaka liten bit från algtabletter. Behöver de något mer?

Och tror du man kan ha räkor i en balja med mossa och vatten utifrån så att man får med massor av smådjur i vattnet? Läste att räkor äter såna. I mossan finns också gammla blad, alger och annat.

Jag skulle inte chansa på att ta något utifrån om jag inte visste exakt vad jag gör.. Om du ändå vill prova så samla in det du vill ha, fota det och lägg upp en tråd och fråga proffsen.. Speciellt Azur är duktig på vår svenska fauna och vad som fungerar, han är också jättesnäll och svarar om man skickar en fråga direkt om han har missat tråden...
Jag tycker inte längre att mina räkor är så förtjusta i cyklops och sådant som förrut, kanske har det med vilket annat foder man har.. Jag kör ju med räkpellets oftast, cyklops ibland och squash är de tokiga i.. Algtabletter är också bra som sagt..

Tänk dig för vad du stoppar ner i karet nu... Räkor är känsligare för mineraler och kemikalier än fisk är.. Stoppa inte heller ner några nya växter utan att de har fått stå länge i ett annat kar utan räkor eller köp av privatperson, räkor tål inte växtgift osv som växtodlare använder..
Ta inga stenar eller sådant utifrån utan att lägga upp bild här och fråga, berätta då var du har hittat det..
Kul att det går bra... Kan du inte köpa räkpellets med protein eller cyklops på zoo??? ;)
#9 - 12 augusti 2008 21:12
Ska inte stoppa ner någonting nytt i det akvariet. La bara ner några blad på bottnen till räkorna där men de ska nog inte vara någon fara. Och min kamera är sönder just nu.
Vad finns det som kan vara farligt i mossan? Just nu finns det massor av små vattendjur och några få paddyngel i den baljan ute men de kanske inte är så känsliga?
Ska fråga efter räkpellets när jag ska in till stan på torsdag och håller på att beställa 20 stycken till cherry fråm en privatperson. Hoppas på att alla överlever frakten hit.
#10 - 13 augusti 2008 17:15
20 stycken är beställda nu. Ska komma nästa tisdag (hoppas jag).
#11 - 13 augusti 2008 17:17
Jag vet inte om du kan få konstiga alger eller bakterier.. Kanske rent av kemikalier.. I en sjö där jag bor fanns det ett tvätteri förr men fortfarande får barn röda, kliande prickar sedan de badat där... Stoppa inte ner något som du inte vet i ett kar där någon bor som du inte vill ska dö.. tänker jag... Jag kan inte det där men det lilla jag har läst här så kan det hända saker... :)

Kul med fler räkor..
#12 - 14 augusti 2008 14:46
Fanns inga pellets men köpte en burk tabletter som var till bottendjur (fanns en bild på en räka med).
Alla 6 räkor syns till just nu också.
#13 - 16 augusti 2008 15:55
Måste man ge någon typ av mineraler/kalk till räkorna?
#14 - 16 augusti 2008 16:02
4 av räkorna har tydlig äggfläck och 1 är lite otydlig men det är nog också en hona. Den sista ser dock ut som en hanne.
#15 - 19 augusti 2008 10:37
De nya räkorna har kommit nu. Hur fort växer dem?
#16 - 19 augusti 2008 11:30
Zwitta skrev:
Fanns inga pellets men köpte en burk tabletter som var till bottendjur (fanns en bild på en räka med).

Alla 6 räkor syns till just nu också.

Det är inte samma sak och det betyder nog att det innehåller räkor, inte är för räkor.. Men de äter det mesta så de lär nog gå åt...

Zwitta skrev:
Måste man ge någon typ av mineraler/kalk till räkorna?
Nej.. Deras skal är av protein inte av kalk.. Man kan ge dem räkmix, alltså "icaräkor" som man kör med skal och allting i en mixer.. Crystal ska vilja ha trärötter för matsmältningen enligt Akvarielagret i Bromma.. :)

Zwitta skrev:
4 av räkorna har tydlig äggfläck och 1 är lite otydlig men det är nog också en hona. Den sista ser dock ut som en hanne.
Det låter ju super... ;)

Zwitta skrev:
De nya räkorna har kommit nu. Hur fort växer dem?

Vad är det för räkor du har??? Hur stora är de nu??? Jag skulle gissa att de blir fullvuxna inom några månader.. De är ganska små när de börjar bli brunstiga lr vad man nu ska kalla det :D när de kan börja gå med rom.. när de kan bli på tjocken.. kommer in i puberteten... ;)
#17 - 19 augusti 2008 11:40
Alltså det var en bild på en körsbärsräka, en mal, en praktbotia och en kräfta på burken.
Har inga rötter i det karet.
Har körsbärsräkor och de nya är runt 1cm och rätt färglösa.
#18 - 19 augusti 2008 12:22
Zwitta skrev:
Alltså det var en bild på en körsbärsräka, en mal, en praktbotia och en kräfta på burken.

Har inga rötter i det karet.

Har körsbärsräkor och de nya är runt 1cm och rätt färglösa.

Ha ha.. Ja, de lär ju inte ha stoppat praktbotior i burken.. :D Då måste det ju betyda att det är föda till dem.. Sorry.. Jag tänkte på att det brukar stå schrimp på burken och då innehåller det räkor.. [:o] :D

De kommer att växa till sig under ca 1-2 månader och sedan kommer de börja bära rom om du har fått några honor med... ;)

(Jag tror inte ens att det tar 2 månader med körsbärisar...)
#19 - 19 augusti 2008 12:47
Vad bra. Och de första 6 jag köpte är redan stora nog att bära rom.
#20 - 5 september 2008 15:55
De ser ut att trivas rätt bra. En hona ser ut bära på rom också.
Vill senare ha räkor i mitt stora kar men måste vänta ett tag tills det har blivit bra där först.

Annons