Ger gula lysrör ökad algtillväxt?

#1 - 11 mars 2007 20:52
Hej
Jag har ett 240 l med två Juwel-lysrör, ett gult och ett vitt. Jag har massvis med alger i karet, så jag undrar om det gula röret kan vara boven? Jag hade ett rött lysrör i mitt 133 l en gång och det gav massvis med alger, så gör gula rör det också?
#2 - 11 mars 2007 20:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag skulle nog vilja säga att det gör det. Vi har bytt ut våra till aquarelle. Vi tyckte vi slapp en del alger när vi bytte.[/COLOR][/FONT]
#3 - 11 mars 2007 21:00
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag skulle nog vilja säga att det gör det. Vi har bytt ut våra till aquarelle. Vi tyckte vi slapp en del alger när vi bytte.[/COLOR][/FONT]

Okej, ja då kanske jag borde byta ut det gula mot ett aquarelle ( som jag numera har ett i 133an).
#4 - 12 mars 2007 07:36
Man kan nog inte vara så generell som att säga att ett gult lysrör gynnar alger. Ta reda på vilka våglängder som är mest aktiva vid fotosyntesen för den aktuella algen. Det bör finnas ett antal vetenskapliga artiklar som behandlar det. Vissa av de aktiva våglängdstopparna, om inte alla, bör vara samma som är verksamma hos växter.

Välj sedan lysrör med så liten sannolikhet som möjligt för de aktuella våglängderna. Tillverkarna av lysrör brukar ange våglängdsspektrum för de olika rör man producerar.
#5 - 12 mars 2007 07:41
Jag bytte till ett rödaktigt lysrör för c.a 2 månader sedan. I början blev det algexplosion, men nu verkar det ha lugnat ner sig lite..
#6 - 12 mars 2007 07:42
Jag har helt klart märkt att jag får mer alger när lysrör eller metallhalogener brunnit i ett år eller så, och därmed blivit gulare (lysrör och metallhalogener 'driver' mot gult med ökande brinntid). De får i och för sig svagare ljus också, men jag har så pass ljust att jag inte tror det är det som är skillnaden.
#7 - 12 mars 2007 08:54
Vad lustigt. Jag har inga alger i karen där jag har Sunglowrör och dom är väldigt gula i skenet. Jag byter rör med lämna mellanrum så dom ska ge ungefär samma ljus hela tiden.
#8 - 12 mars 2007 09:04
många faktorer spelar in men att undvika ljusspektrum som växter o alger vill ha är ett sett o undvika alger.

dock får dina växter mindre ljus då och tar inte upp lika mycke näring som gynnar algerna som behöver mindre ljus ..

att bli av med alger är lättt om du får balans men att få balans är svårt :P

Annons