genvägar?

#1 - 13 juli 2005 15:53
hej! som lycklig köpare av ytterligare ett (beg) akvarium i dag, har jag plötsligt ställts inför frågeställningar jag hittills varit förskonad ifrån...

1 -Detta kar vill jag täta om! Ja, alltså inte börja om från början, men bättra på alla skarvar. (Det var en otymplig pjäs, och transporten var jobbig. inte för att det hördes/syntes något, men OM det blev nåt...) Måste jag skära bort så mycket jag kan av nuvarande silicon, eller ska jag bara fortsätta ovanpå?
2 - Kan jag göra något mer för att förhindra att karet spricker senare? Fler råd?
3 -Finns det några genvägar för att få bort kalkavlagringar? Jag brukar köra m vatten o rakblad, men detta är MYCKET... PUST! -nåt medel som ni använder?

Hejsvejs!
/C
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 juli 2005 16:00
Att börja lappa är inte att rekommendera - om det behöver tätas så ta bort all silikon.

Mot kalklagringar funkar väldigt sura medel - testa t.ex. med ättikssprit
PatrikMalmo
#3 - 13 juli 2005 17:09
Mm, ska det tätas så ta bort all silicon. Menar verkligen rubbet. Nödlagningar brukar aldrig bli bra. Har annars inte hittat någon verkligt bra metod för att få bort alla kalkavlagringar. Jag kör själv med glasskrapa samt avkalkare för kaffebryggare (fosforsyra/citronsyra) när jag fått bort det värsta. Ättiksprit funkar säkerligen lika bra. En del kalkavlagringar går annar inte bort, enligt min erfarenhet. Sitter som berget på täckglas eller var det nu är. De får man helt enkelt vänja sig vid.

Hilsen,

P
#4 - 13 juli 2005 19:45
När ni tar ättiksprit och liknande använder ni bomullstuss eller liknande? Vilket sätt rekommenderar ni?
PatrikMalmo
#5 - 13 juli 2005 19:55
peppito,
beror på hur du menar. Gäller det att ta väck all silicon så kör jag med glas-skrapa. Tvättar sedan med aceton eller T-röd. Allt som löser fett och som inte är giftigt i efterhand funkar. Gäller det kalkavlagringar en masse så kör jag med Pri eller annat liknande medel. Använder en hushållssvamp för det, ibland kombinerat med stålull/stålborste på själva aluminiumen. Jag är dock osäker på om jag rekommenderar det, är rätt pigg på att limma om kar där jag har den minsta tveksamhet.

Hilsen,

P
#6 - 14 juli 2005 05:48
Jag var lite otydlig i min fråga. Men det var kalkavlagringarna på glaset jag menade. Tack för svaret.
#7 - 14 juli 2005 06:19
Som rekommenderat i en annan tråd: Citek är överlägset på kalk beträffande medel som finns i den vanliga handeln.
#8 - 14 juli 2005 09:53
Skall kolla efter Citek. I vilka affärer kan jag hitta det?
#9 - 14 juli 2005 10:07
citek

nu har jag hört namnet Citek från flera håll, och det lär finnas på ICA, så det kommer jag testa. Fräter visst på ett sätt som inte ättika och annat. Men då undrar jag: går allt verkligen bort från glaset när man sköljer, och hur är det med siliconet? Kryper det in så kanske citek bara ska användas till täckglasen...?
#10 - 14 juli 2005 10:57
Det går bort och löser inte upp silikonet (det finns det typ inget som gör).

Annons