Genomskinliga håvar?

#1 - 10 maj 2009 10:53
Är det någon som sett om det finns genomskinliga håvar?

[COLOR="DimGray"]Det skulle vara väldigt praktiskt om fiskarna inte kunde se håven![/COLOR] Det borde väl gå att göra med glasklart plasthandtag och något slags genomskinlig nylonväv?
#2 - 10 maj 2009 11:43
legob skrev:
Är det någon som sett om det finns genomskinliga håvar?

[COLOR=DimGray]Det skulle vara väldigt praktiskt om fiskarna inte kunde se håven![/COLOR] Det borde väl gå att göra med glasklart plasthandtag och något slags genomskinlig nylonväv?

Finns det verkligen genomskinlig nylonväv? Den blir väl mer eller mindre vit. Har aldrig sett några sådana för övrigt.
#3 - 10 maj 2009 20:25
fiskar ser bättre än man tror.
#4 - 10 maj 2009 20:29
Är det lättare att fånga dom i mörker? Är inte fiskar rätt så tryckkänsliga (att dom känner av hur håven rör sig i vattnet)?
#5 - 11 maj 2009 19:28
oaken skrev:
Finns det verkligen genomskinlig nylonväv? Den blir väl mer eller mindre vit. Har aldrig sett några sådana för övrigt.

Jag menade nylonväv bara som ett exempel.:) Man kan flyga till månen så an borde kunna göra genomskinlig plast med ungefär samma brytningsindex som vatten och alltså osynlig för fiskar.;)
#7 - 17 maj 2009 17:16
En slamhävert??
Det får bli till yngel eller räklingar i så fall.. :d
#8 - 17 maj 2009 17:42
Så pinsamt! Länken tar en inte ända fram. Till vänster om bilderna finns en grå länk: Fischfalle. Den är det.
#9 - 17 maj 2009 18:21
Annars kan jag tipsa om de svarta håvarna, jag tycker dem funkar bäst och sen att den har en djup påse, då tror fisken att den kan simma igenom håven för den ser inte rikigt botten på den;) Viktigt är också att man går varsamt fram när man håvar fisk, då upplever de ingen stress och blir ganska lättfångade men givetvis så måste man ha tålamoood:)
#10 - 17 maj 2009 19:39
Fiskfällan är smidig men den kräver tålamod, man får sitta o vänta på att fisken simmar in i den betade fällan vartefter man släpper ner luckan.
I större kar eller i fall man har mycket inredning så är det nog de enda vettiga sättet.

Man kan även plocka fisk på natten genom att blända dom med en ficklampa, men då får man vara rätt snabb.

//NiXoN
#11 - 18 maj 2009 03:34
någon håv som är så pass genomskinlig tror jag inte går att få tag på, du får skaffa dej ett system som predator, som kan bända ljus haha! lycka till.
#12 - 18 maj 2009 20:20
grejen är att det inte spelar någon roll om de ser håven eller inte, de känner rörelser i vattnet med sidolinjeorganet...

jag rekommenderar en stor och djup håv...
#13 - 19 maj 2009 18:27
Vandal skrev:
grejen är att det inte spelar någon roll om de ser håven eller inte, de känner rörelser i vattnet med sidolinjeorganet...

jag rekommenderar en stor och djup håv...

Det tänkte jag inte på men så är det förstås...:D

Annons