"Genomskinliga"guppys vill inte föda, varför?

#1 - 16 mars 2011 13:20
Hejsan!
Jag har suttit och letat efter svar på mina frågor, men har inte hittat några. Därför gör jag ett nytt inlägg, hoppas det är okej :)

Nu är det såhär att jag har en del guppys och mina "gråa" guppys föder som att de inte kunde göra annat. Men mina mer "genomskinliga" guppys (tre stycken) verkar inte kunna bli gravida.

Jag har haft två av dem lika länge som mina gråa. Den tredje är till och med köp från annan zoobutik.

Så nu undrar jag om ni vet varför de inte blir gravida och inte föder som de grå?

Hoppas ni förstod lite vad jag menade och undrade.
Tack på förhand!
#2 - 16 mars 2011 13:25
för att de är hannar? :D
#3 - 16 mars 2011 13:36
Haha, ja tänk om det var så lätt!
Jag kanske har transvestiter :D
#4 - 16 mars 2011 15:55
Kan du lägga en bild av dom så kanske jag kan hjälpa mer genom att se på din bild. För jag hade också samma problem. Men då köpte jag en ny hane till dom.
#5 - 16 mars 2011 17:31
ali_fish skrev:
Kan du lägga en bild av dom så kanske jag kan hjälpa mer genom att se på din bild. För jag hade också samma problem. Men då köpte jag en ny hane till dom.

finns det någon tråd där du inte frågar efter bilder ;) ? och du du själv har problem med dina guppys (se dina frågor i andra trådar) så är det nog lite bättre om någon mer erfaren kanske svarar och hjälper till i denna tråden? Inte för att vara taskig och jag är inte heller någon expert, men rätt svar av en kunnig är nog att önska. OCh jag håller faktiskt med dig att i detta fallet är det inte fel om det fär länka till en bild...
#6 - 16 mars 2011 20:00
jag håller med wierdalien
#7 - 17 mars 2011 15:32
Men jag löste mina problem

Men tänk er man kan inte se hur du ser ut utan bild eller hur?
Man kan beskriva dig men man kan inte direkt känna igen dig om vi möts i TEX ica men om jag har sett en bild av dig kommer jag att känna igen dig
Då kan man inte se hur fisken är om inte det finns någon bild?
#8 - 17 mars 2011 19:43
ali_fish skrev:
Men jag löste mina problem

Men tänk er man kan inte se hur du ser ut utan bild eller hur?

Man kan beskriva dig men man kan inte direkt känna igen dig om vi möts i TEX ica men om jag har sett en bild av dig kommer jag att känna igen dig

Då kan man inte se hur fisken är om inte det finns någon bild?

som jag redan skrev så höll jag med dig om att i detta fallet kan det vara bra med en bild.
#9 - 18 mars 2011 14:37
Hejsan!

Jag har suttit och letat efter svar på mina frågor, men har inte hittat några. Därför gör jag ett nytt inlägg, hoppas det är okej :)

Nu är det såhär att jag har en del guppys och mina "gråa" guppys föder som att de inte kunde göra annat. Men mina mer "genomskinliga" guppys (tre stycken) verkar inte kunna bli gravida.

Jag har haft två av dem lika länge som mina gråa. Den tredje är till och med köp från annan zoobutik.

Så nu undrar jag om ni vet varför de inte blir gravida och inte föder som de grå?

Hoppas ni förstod lite vad jag menade och undrade.

Tack på förhand!

Kan vi få någon bild från den?
#10 - 19 mars 2011 17:55
Jag kan bara länka till en bild :) Verkar som att jag inte kan lägga in bilder på annat sätt. Hoppas detta funkar i alla fall!

http://randigradio.blogg.se/images/2011/img_1187_138446657.jpg
#11 - 20 mars 2011 15:08
kan jag få en bättre bild på magen
#12 - 20 mars 2011 20:31
Det är lite svårt att ta en bra bild på just magen. Jag råkar inte ha en sådan bra kamera tyvärr. Men magen ser lika dan ut hela tiden, förutom när hon har ätit vill säga :)
Men här är två till bilder om det nu skulle hjälpa..

bild ett och bild två
#13 - 20 mars 2011 22:15
ser inte gravid ut . Eller så är hon ny gravid
#14 - 20 mars 2011 22:19
det var ju etthimla bra svar på TS fråga du ali.

TS undrar ju VARFÖR inte honorna blir gravida. inte om dom är det eller inte.
#15 - 21 mars 2011 16:05
Haha ja. Jag kanske gjorde mig otydlig, jag vet inte.
Jag har iaf inte hittat någon förklaring till varför det är som det är och inte blir som det blir, så mina "genomskinliga" får väl fortsätta att vara icke gravida. De är iaf fina att titta på :)
#16 - 21 mars 2011 17:48
prova köp en ny hane
#17 - 21 mars 2011 17:49
det ska inte behövas ali. låt dom bara vara så blir det yngel ska du se
#18 - 21 mars 2011 19:17
Ali: Med tanke på att jag skrev högst upp att mina "gråa" fick yngel hela tiden, så känns det som att man kan läsa mellan raderna att jag faktiskt har en hanne. :)

Hannes: Jo, jag hoppas på det :)
#19 - 25 mars 2011 14:34
Nu skrev du inte hur länge du haft dom, fast om dom inte befruktas innan sju månaders ålder kan dom bli sterila.

// mvh
#20 - 28 mars 2011 16:17
Tyckte jag skrev ett svar nyss, men det kommer inte upp, så testar igen. Hoppas det inte kommer två bara :)

Jag har nog haft en av dem i ca tre månader och en annan i ca fyra. De andra vet jag inte :)
Det vore synd om just de "genomskinliga" var sterila :/
#21 - 28 mars 2011 17:27
ali_fish skrev:
prova köp en ny hane

Ali: Med tanke på att jag skrev högst upp att mina "gråa" fick yngel hela tiden, så känns det som att man kan läsa mellan raderna att jag faktiskt har en hanne. :)

Hannes: Jo, jag hoppas på det :)

Jag sa att du kanske ska köpa en ny hane.du kanske kan läsa mellan raderna att du faktiskt har en hanne men ska köpa en ny.
#22 - 29 mars 2011 17:54
Tycker det känns lite onödigt med 20 yngel (av de gråa) varav några troligtvis är hannar :) Så jag väntar lite med nya hannar nu :) Det får bli senare. Hellre nya honor!
#23 - 30 mars 2011 20:00
JagBaraMal skrev:
Nu skrev du inte hur länge du haft dom, fast om dom inte befruktas innan sju månaders ålder kan dom bli sterila.

// mvh

Var har du läst det, det har jag aldrig hört, och jag har ju ändå läst så mycket om detta jag kunnat hitta.....låter konstigt då det gäller en fisk som kallas "miljonfisk".....du får GÄRNA länka till det ställe du läst det.....
#24 - 30 mars 2011 20:05
Blir honorna tjockare? Det troligaste är att de FÅR yngel men att dessa på grund av sin avvikande färg blir uppätna eftersom se misstas för foder, ett problem jag själv sett när det gäller "guldguppy". Med extremt mycket växter, speciellt ytväxter och täta snår från botten och upp så kan man komma runt detta problem. Javamossa är också mycket bra för ynglen att gömma sig i de första veckorna. Att döma av dina bilder så är det inget egentligt fel på honorna, de verkar välnärda och pigga.....Lycka till!
#25 - 31 mars 2011 05:19
tummen skrev:
Var har du läst det, det har jag aldrig hört, och jag har ju ändå läst så mycket om detta jag kunnat hitta.....låter konstigt då det gäller en fisk som kallas "miljonfisk".....du får GÄRNA länka till det ställe du läst det.....

Det är väldigt ovanligt att dom går obefruktade så länge, sen är det enligt vad jag förstått ingen regel utan bara något som _kan_ hända. Informationen har jag läst på flera utländska sidor, tex finns mycket information på guppies.com´s forum.

// mvh
#26 - 31 mars 2011 16:58
tummen skrev:
Blir honorna tjockare? Det troligaste är att de FÅR yngel men att dessa på grund av sin avvikande färg blir uppätna eftersom se misstas för foder, ett problem jag själv sett när det gäller "guldguppy". Med extremt mycket växter, speciellt ytväxter och täta snår från botten och upp så kan man komma runt detta problem. Javamossa är också mycket bra för ynglen att gömma sig i de första veckorna. Att döma av dina bilder så är det inget egentligt fel på honorna, de verkar välnärda och pigga.....Lycka till!

Tyvärr så tycker jag ju inte att dom blir det :/ Men det kanske bara är så att de inte får så stora magar, jag vet inte. Jag hoppas att det är som du säger i alla fall! Jag har javamossa och en hel del andra växter (även flytväxter) så de borde kunna gömma sig. Jag får fortsätta hålla utkik helt enkelt, för det känns som att jag inte kan göra så mycket åt saken just nu :) Men tack för svaret!
#27 - 1 april 2011 15:15
Tyvärr så tycker jag ju inte att dom blir det :/ Men det kanske bara är så att de inte får så stora magar, jag vet inte. Jag hoppas att det är som du säger i alla fall! Jag har javamossa och en hel del andra växter (även flytväxter) så de borde kunna gömma sig. Jag får fortsätta hålla utkik helt enkelt, för det känns som att jag inte kan göra så mycket åt saken just nu :) Men tack för svaret!

En del honor blir inte speciellt tjocka (unghonor t.ex.), även om det är ovanligt, kanske dina hör till en sådan stam?! Har du ett tomt akvarium över så kan du ju testa att hålla de honorna separerade tills du ser om det föds några yngel....sedan KAN det vara så att de visst föder yngel, MEN att dessa föds som "vanliga grå" eftersom de hanar du har är normalfärgade? För det var de väl? I så fall borde det dyka upp "gula" igen om några generationer......

Annons