Genomskinlig avföring?

#1 - 20 juni 2004 08:05
Det var ett tag sedan som jag har varit här men nu är det dags igen*s*.
Jag har en stor ancistrushane som börjat att bete sig konstigt. Hans avföring är genomskinlig och det blir som långa strängar som sätter sig på växterna i akvariumet, inte speciellt mysigt. Är det tecken på sjukdom? Han är aldrig framme på dagarna men jag stödmatar honom ca 3ggr i veckan med ärter m.m
Är det för lite? Hans hona dog i ett annat akvarium så jag flyttade honom till det här för ca 1,5 månad sedan. Tror ni att han är sjuk?
#2 - 23 juni 2004 08:43
Våran mal som är ca 20 cm får genomskinlig avföring ibland. Än så länge har han inte dött, han äter och skitar ner som vanligt.... [:P]
#3 - 23 juni 2004 08:58
Min Segelfenspleco hade sådan avföring. Då matade jag med algwaffers och gurka m.m. Då var "hon" ensam i akvariet.

Nu har jag köpt växtätande Tropheus som jag matar med räkmix med 80% ärtor. Det är det enda "hon" äter nu och avföringen blev genast mycket bättre. Ratar allt annat man släpper ned i akvariet! Aldrig trådig avförning nu för tiden.

//PeeK
#4 - 23 juni 2004 08:58
Hej.
Har du någon rot eller annat trädslag i akvariet,den typen av mal fodrar celluosa för matsmältningen,för den inte det så mår den dåligt.
MVH Mats
#5 - 25 juni 2004 06:42
Hej
Jag har 2st stora rötter i det karet tror att det är mopanirötter, har haft mangroverötter i det karet han gick tidigare, men jag har inga riktiga växter i det karet han går nu för mina fiskar äter upp växterna (Jack Dempsey).
Gurka kan jag inte ge för han fastnar med sin kraftiga bortst i den och måste slita sig loss hela tiden. Men jag har gett ärtor när det har släckts i akvariumet men tyvärr är mina jack Dempsey väldigt glupska att äta allt!
Stoppar ni en sked i brysselkål biten när ni matar för annars så flyter den väl upp precis som en gurkbit? Den kan han inte fastna i tycker jag, ska prova.
#6 - 25 juni 2004 06:57
Hej nybörjaren !

Jag förstår inte varför din ancistrus skulle fastna i gurka ?
Skär av en tjock skiva,skär igenom skalet på ett ställe och fäst en tyngd, tex. en slangklämma i metall på motsatta sidan.
Kan ju tänkas att din ancistrus gröpt ur gurkbiten och fastnat i skalringen ? Detta kan inte hända om du gör som jag beskriver.
Upptinad brysselkål sjunker av sig själv.Läs gärna artikeln om Ancistrusmalar på; www.bollmoraakvarieklubb.org
MVH

Annons