genomluftning myt eller verklighet?!?

#1 - 12 november 2004 12:54
Har just införskaffat ett rektangulärt 375l kar och en eheim 2026:a ytterpump.
Har funderat en del på ämnet genomluftning, har tänkt ha pirayor så småningom och dom stackarna vill säkert ha syre.. :)

På mina täckglas blir det väldigt mycket fukt/vattendroppar vilket jag tycker verkar tyda på att det inte är någon vidare genomluftning. Jag har trekantiga luft hål i varje hörn av akvariet. Om det nu bara strömmar väldigt lite luft under täckglasen borde väl de påverka syrenivån i vattnet också?? erfarenheter någon?

Har planer på att montera en liten fläkt som "mosar" ner luft i ena täckglashålet. Kan det va en vettig ide, eller är det total overkill?
#2 - 12 november 2004 12:59
Kart att det finns luft under täckglasen!! Annars skulle det ju uppstå vaakum. Att det sen inte "blåser" där gör väl ingenting. Tror fasen du får kondens, men så mycket vatten som är varmare än luften, så stiger det ju uppåt och kyls av mot täcklasen. Sen regnar det, dvs det droppar tillbaka i akvariet igen.
#3 - 12 november 2004 13:07
så mycket har jag också fattat, problemet som är, är att om fiskarna förbrukar det syre som finns i vattnet som då utjämnas med det syre som finns i luften, och om luften inte byts ut kommer syrenivån i vattnet och i luften under täckglaset att sjunka och bli lika låg. Frågan är mest om den blir låg, min fråga är väl mer hur mycket syre fiskar förbrukar...
#4 - 12 november 2004 13:11
Nä, de förbrukar inte det syret som finns i luften. Man använder egentligen väldigt lite av det syret som finns. Och några små fiskar tror jag inte kan "tömma" luften på syre.
Det sker ju ändå en viss rörelse av den luften under täckglaset, även om man inte ser det. Man är ju där o pillar och vattenytan rör sig ju också.

Edit:
Den enda gången jag har hört att folk sätter upp fläktar är att man har problem med temperaturen i vattnet. Det blir ju ganska varmt därunder i o med det inte fläktar.
#5 - 12 november 2004 13:14
så länge du inte siliconerar ihop karet helt kan du inte undvika att det cirkulerar tillräckligt fort :) iom att du har ett varmare kar än va omgivningen är detta pga lysrampen så kommer det ständigt att bytas ut... Varm luft stiger...

Annons