Hej!

Har lite funderingar:

Om man har en grupp med exempelvis 10-15 Black Molly, de är troligen syskon eller i alla fall kusiner, och sedan låter dem gå där och yngla av sig utan någon inblandning. Varje månad plockar man ur de som är så gott som könsmogna för att sälja dem. Om någon av de äldre faller från, så får en ungfisk stanna kvar i karet och ta dennes plats. Hur länge kan man hålla på utan att genetiska effekter uppstår? (Naturligtvis har kvaliteten på de ursprungliga individerna en viss roll). Jag hävdar, och fler med mig, att 20-30 år kan man hålla på utan att det blir tecken på inavel. Andra bara ruskar på huvudet åt det, och kallar mig för idiot (eller liknande nörbesläktade ord).

Ciklidmänniskor påstår med bestämdhet att efter bara något tiotal generationer från VF, så ändras fiskarnas beteende och i viss mån utseende. Där är det ett måste att korsa in friska gener. Jag vet inte om det är sant?

Hur gör de stora kommersiella odlarna? Hur fungerar det i Asien? Hur mycket jobb ligger det bakom alla odlingsformer vi ser? Någon som kan och vill berätta?