General Tonic - Cyano

#1 - 11 april 2009 12:12
Lägger tråden här eftersom GT är fiskmedicin och för att cyano inte är en alg. Flytta den gärna om jag tänkt fel [:o]

När jag fick cyano letade jag som tusan efter botemedel och hade svårt att hitta något som funkar. Tillslut hittade jag att General Tonic skulle vara effektivt mot cyano. Jag köpte en flaska för att testa (var ganska desperat efter jag testat mörkläggning och rubbet.) Startar den här tråden så folk kanske lättare hittar hit och kan se att cyanoskiten går att få bort på 1-5 dagar.

Nedan följer resultatet:
#2 - 14 april 2009 09:00
Vad körde du för doser?
#3 - 14 april 2009 09:03
Tänk om man hade vetat det...:(
#4 - 14 april 2009 09:28
Jens A. skrev:
Vad körde du för doser?

Normal dos som det står på flaskan: 5ml/20 liter och låt det verka i 5 dagar.
#5 - 14 april 2009 09:50
Många (alla?) antibiotika som biter på gramnegativa bakterier slår ut cyano.
#6 - 14 april 2009 10:54
Inga negativa effekter på filterbakterierna?
#7 - 14 april 2009 11:34
Jens A. skrev:
Inga negativa effekter på filterbakterierna?

Jag har för mig att General Tonic slår ut dom också, tyvärr. Men rätta mig om jag har fel.

/Darek
#8 - 14 april 2009 13:22
Darre skrev:
Jag har för mig att General Tonic slår ut dom också, tyvärr. Men rätta mig om jag har fel.

/Darek

GT slår inte ut filterbakterierna om man doserar efter flaskan.

"[COLOR=#000000]Vid korrekt användning skadas inte vattenväxter och filterbakterier"[/COLOR]
#9 - 14 april 2009 13:29
DAHLBERG skrev:
GT slår inte ut filterbakterierna om man doserar efter flaskan.
Fast eftersom det innehåller metylenblått kan man nog misstänka att filterbakterierna i alla fall inte går för fullt ett tag efter medicineringen.
#10 - 14 april 2009 13:29
Det var så härligt att se att nästan direkt efter cyanon dött kom det fram härligt ljusgröna alger på stenarna, som tidigare var täckt av mörkgrönt slem. :D

Azur skrev:
Många (alla?) antibiotika som biter på gramnegativa bakterier slår ut cyano.

Kanske de gör, har ingen aning :) Vilka fiskmediciner (som är lätta att få tag på och billiga) finns det annars som funkar mot cyano?

Azur skrev:
Fast eftersom det innehåller metylenblått kan man nog misstänka att filterbakterierna i alla fall inte går för fullt ett tag efter medicineringen.

Men de slås inte ut så man måste börja på ruta ett.
#11 - 14 april 2009 13:32
DAHLBERG skrev:
Kanske de gör, har ingen aning :) Vilka fiskmediciner (som är lätta att få tag på och billiga) finns det annars som funkar mot cyano?
AntiRed är Erythromycin, det vet jag helt säkert dödar cyanobakterier.
#12 - 14 april 2009 13:36
Azur skrev:
AntiRed är Erythromycin, det vet jag helt säkert dödar cyanobakterier.

Bra, då finns det iaf 2 medel mot den gröna skiten!
#13 - 14 april 2009 13:53
Azur skrev:

Där ser man, då vet jag :)
#14 - 14 april 2009 15:45
[quote=DAHLBERG;1282166]GT slår inte ut filterbakterierna om man doserar efter flaskan.[COLOR=#000000]"[/COLOR][/quote

När jag hade problem doserade jag en 1/3, det försvann, om det nu berodde på det eller möjligen vattenbytena. I och för sig är jag ganska säker på att det uppkom när jag rörjde om ordentligt, flyttade lite växter och annat. Andra som också påstår det är skälet till uppkomsten, ämnen i sanden som "frigörs".

Annons