*Puttar*
Är det ingen som vet? den här klumpen bara växer i rask takt och jag överväger att avliva fisken eftersom jag inte vet vad det är?
Tacksam för svar..
Hej, tyvärr kan jag inte säga vad det är för böld på din fisk. Just att den är genomskinlig låter dock lite ovanligt. Däremot vet jag att det inte är helt ovanligt med "bölder" och "vårtor" av olika slag på fiskar som gärna blir lite äldre och större, tex. just slöjstjärtar.
Har sett ett flertal guldfiskar med bölder och ibland tillochmed öppna sår som dom haft under lång tid men som ändå inte verkar ta död på dem. Jag antar att det ibland inte är värre än när vi får vårtor, inte så snyggt uppenbarligen men inte det minsta skadligt.
Jag bör dock poängtera att de bölder jag sett på fisk inte har vart genomskinliga, men eftersom detta åtminstone för mig, låter ganska unikt är det gissningsvis inte så många här som vet vad det kan vara och om det är farligt.
Men det är ju alltid tråkigt å behöva avliva stora fiskar som man haft ett tag, samtidigt vill man ju inte att de andra skall bli smittade.
Mina råd till dig är hur som helst,1: Kolla runt på nätet och se om du kan hitta nått om det. 2: Det finns ett ställe som heter Nol-ciklidhobby (utanför Gbg), han som sköter stället är mkt duktig och har Koi som specialintresse och kan uppenbarligen en hel del om guldfisk oxå. Försök ta kontakt med honom för hjälp. 3: Slutligen hade jag nog försökt ta kontakt med någon fiskpatolog, med lite tur kanske nån kan hjälpa dig (sådana här personer brukar tycka sånt här är kul/intressant, så de skulle säkert åtminstone försöka diagnostisera din fisks åkomma) :)
Lycka till!