Jag kör med mäskmetoden och har klurat ut en reaktor som till stor del kompenserar den ojämna jäsningen.
Ta en halvliters läskflaska i plast och kapa botten på den. Korken ska vara kvar och hårt åtskruvad. Gör sedan ett hål en bit upp från botten på flaskan och sätt i en vanlig liten plastslang i det (denna slang ska gå upp över vattenytan och helst ut ur akvariet). Montera flaskan i akvariet så att enbart toppen/korken är ovanför vattenytan (enklast är att låta toppen på flaskan "vila" mot täckglaset, men rubbar man täckglaset/flaskan så är ju systemet förstört). Led så slangen med CO2 från mäsken ner under flaskan så att CO2 bubblar upp i flaskan. Klart! ;)
Man har då tillverkat en burk som CO2 lagras i, och slangen nedtill som går upp ur akvariet funkar som breddavlopp när jäsningen går fort i början. När jäsningen går långsammare fylls ändå flaskan till breddavloppet. Med en bubbelräknare (går lätt att göra med en gammal mätkyvett om man är riktigt snål) på slangen från mäsken ser man lätt när det är dags att byta, och med två identiska mäskdunkar är det ännu enklare att blanda ny mäsk i god tid och utan att CO2-tillförseln avbryts.
Sätter man flaskan så att en viss vattencirkulation sker vid kontaktytan mellan CO2 och vattnet löser sig mer CO2 i vattnet. Om utlopp eller inlopp till filtret sitter nära botten på flaskan är det problemet löst.
Flaskan bör plockas ut och rengöras ibland, med mäskmetoden bildas ett vitt "ludd" som ser otrevligt ut och framför allt försämrar CO2-tillförseln. Har dock inte hört att "luddet" skulle vara skadligt (ingen aning om vad det är). Har också hört att det bildas andra gaser än CO2 av jäsningen, vilket kan vara bra att "lufta ut" med jämna mellanrum.
Jag vet inte vilken akvariestorlek just en halvlitersflaska passar till, men 100-200 liter är min uppskattning (mitt kar är på 140 liter och min reaktor är snäppet mindre än en halvlitersflaska). Principen går ju ändå att använda i större/mindre kar, men då får man modifiera storleken på reaktorn skulle jag tro.
Det finns även behållare att köpa i akvariebutiker som kan användas till detta. Den jag har är från början avsedd att användas för CO2-tillförsel med "brustabletter".
Bubbla på!