Gelatin Co2 för 1000 liters burk..

#1 - 6 juni 2004 21:25
Hejsan.

Jag refererar MikaelE (? tror jag.)

1 dl vatten blandas ihop med 2.5 msk gelatinpulver och 3-4 dl socker på i en kastrull som du sätter på spisen. Rör om väl tills första bubblorna börjar komma, ta då av den och häll upp i flaska eller vad du nu har. Ställ sedan in flaskan ute eller i kallt vattenbad. När flaskan är tillräckligt kall ställer du in den i kylen och låtyer den stå där ett dygn. Ta sedan ut flaskan och värm den till cirka 30-40 grader.

Blanda sedan ½-1 paket torrjäst med lite (en dl typ) 50 gradigt vatten och häll på blandningen ovanpå gelatinröran.

Hur gör man denna blandning så man får ca 10 liter gelatin blandning och 7-8 liter vätska ovanpå? med gelatin BLAD istället för pulver? någon som kan hjälpa mig med detta vore ajg tacksam.
#2 - 6 juni 2004 22:16
någon ? jag vill göra den innan ajg går å lägger mig så svar fortast möjligast... tackar....
#3 - 7 juni 2004 07:24
Tror nog att det ska vara EN LITER vatten och inte en dl! Så egentligen är det ju bara att multiplicera med, tja typ 5, så borde det väl bli sådär totalt 7-8 liter. När det gäller gelatinblad, så använder jag sådana och det brukar gå åt ca 7 st till en 1-liters-mix. Tänk på att bladen ska ligga i vatten ett par minuter innan du slänger ner dem i blandningen. Torrjäst vet jag inte så mycket om , men 50 grader låter mycket. Jag har alltid bara använt "kranavann".
#4 - 7 juni 2004 09:15
<font color="red">Häller du kokande vatten/gelantin i en vanlig PET-flaska så kommer den smälta/krympa, råder dig ej testa.</font id="red">
#5 - 8 juni 2004 09:57
Som nybliven akvarist (nej, det kan jag inte kalla mig ännu, det vore inte rättvist mot er andra), men i vart fall intresserad nybörjare som vill lära mig mer, undrar jag vad är det för "gegga" ni kokar ihop?. Jag fattar ingenting.
Vad skall gelatin, socker mm göra för bra saker i akvariet?
Det låter spännande. Är det bra för växterna eller fiskarna?
#6 - 8 juni 2004 10:33
Kuno. Sök på CO2 så får du mer träffar än du gitter läsa. Det handlar om att ta hand om sina växter.
#7 - 8 juni 2004 12:05
Räcker med varmvatten från kranen för att smälta gelatinet...

Tilläg:
Om det är gelatin i pulverform...
#8 - 8 juni 2004 23:54
Nu använder jag inte gelatinmäsk men jag tror inte att det är meningen att smälta gelatinet utan snarare att torrjäst vill ha lite varmare vätska för att "vakna till"..
#9 - 9 juni 2004 03:53
Har för mig att "vanlig" jäst vill ha ca 37&deg;C för att börja jäsa medans torrjäst vill ha ca 45-50&deg;C för att sätta igång.
Jag använder torrgäst och så varmt vatten jag kan få ur kranen (ca 50-55&deg;C skulle jag gissa) och det funkar bra. Jag använder inte gelatin men pulver formen ska lösas upp i kallvatten innan man kokar den medans bladen ska blöt läggas i kallvatten innan dom kokas.
#10 - 9 juni 2004 07:20
Gelatinblad behöver inte kokas. Jag var tvungen att köra med vatten ur kranen när vårt kök renoverades (ingen spis) och det gick hur fint som helst. Däremot tycker jag sockert smälter lite fortare med varmare vatten. Men det är kanske inbillning.

Annons