Geggigt filter och fosfat

#1 - 6 september 2005 20:57
Hallå

Jag har tidigare haft cyano problem.Har sett att det har dykt upp några små fläckar nu igen och tänkte nu jävlar.Har inte gjort rent filtret sen i november så jag gjorde det.Hela den nedersta korgen var full med brut gojs i högar.Kan det bidra till att cyanon kommer tillbaka trots att jag göder upp nitratet så att det håller runt 20-30ppm??.Om jag inte har fattat det hela fel så kommer ju cyano när förhållandet no3/fosfat har blivit fel.
Fredrik
#2 - 6 september 2005 21:35
Jag tror snarare att det där gojset hjälper till att hålla ammoniumet borta och således förhindrar cyano.
#3 - 6 september 2005 21:50
brun gegga brukar av en del kallas "guld" då det är en massa bakterier som tar hand om en massa skit.
#4 - 7 september 2005 07:20
Nu snackar vi inte lite brun gegga utan 4 dl mull...
Fredrik
#5 - 8 september 2005 11:03
Visst är geggan nyttig för kvävecyklen i vattnet, men den har också negativa konsekvenser. Tex så anser många tropheusodlare att bukvattensot kommer ifrån bakterier som växer till sig i skitiga filter. Om geggan har någon effekt på cyano vet jag dock inte.
MVH
Magnus
#6 - 8 september 2005 18:05
Saken är den att innehållet i korgen som var full är makaroner..Hur som helst den cyanon som fans försvann av sig självt...mystiskt..
Fredrik

Annons