Geggan - vart hamnar den hos er.

#1 - 24 april 2006 19:43
geggan som blir när man gör rent ett innerfilter, var slänger ni det.
Jag ställer min pump i en hink sen så fyller ja på vatten som kommer från akvariet och gör rent filtermassan i hinken. men vart gör ni av de som ligger i hinken sen, Jag tömmer mitt i toan, men tänkte att de inte är så smart kanske, kanske kan bildas massa skit och sånt, haha nej men ärligt är de bra/dåliogt eller inget av det.
Har funderat att hälla ut de ute, men eftersom vi har hundar som går i trädgården hela tiden så har ju massa växt gödning och sånt i vattnet kan de vara giftigt för valparna/hundarna att få i sig.
#2 - 24 april 2006 19:45
Vattna blommorna med det. Bästa näringen dom kan få.
#3 - 24 april 2006 19:47
Ehh... Jag gör rent mitt filter under kranen i lagom tempererat vatten så mitt rinner ner i handfatet... Om det är så bra vet jag inte...
#4 - 24 april 2006 21:30
Rent ekologiskt är det nog bland det ofarligaste avfall man kan tänka sig - så länge man inte har hällt en massa kemikalier i akvariet (t ex antibiotika).
#5 - 25 april 2006 10:57
Smart

Smart att ge de till blommorna, lite kan ju gå till dom, men så mycket blommor har ja inte, blir svårt att spara vattnet också de luktar ju förfärligt, men kan ju alltid hälla ut de i trädgården då, de är nog ingen fara för hundarna, kom att tänka på också fiskarna har ju faktiskt levt i det så så farligt borde de ju inte vara.

Har gört att de inte är bra att göra rent filtret i "rent" bvatten då man sköljer bort hela bakterikulturen. Bättre om de goda bakterierna får sitta kvar.
men måste erkänna att ja får göra rent filtret oftare nu när ja inte gör rent de i rent vatten.
#6 - 25 april 2006 12:23
Dumt spørsmål kanskje, men kan man helle vannet som gjødsel til planter dersom man bruker vannberedningsmiddel også?

Burde kanksje nevne hvilke midler....:
AquaSafe (TetraAqua), Biotopol (JBL), Algol (JBL), Akvariesalt (NORAQ) og Ferrotabs (JBL)
#7 - 25 april 2006 15:29
Jag har hört att det är temperaturen på vattnet man tvättar i som är viktigt. Det ska vara samma som i akvariet.
#8 - 25 april 2006 21:16
[QUOTE=desiredillusion]Dumt spørsmål kanskje, men kan man helle vannet som gjødsel til planter dersom man bruker vannberedningsmiddel også?

Burde kanksje nevne hvilke midler....:
AquaSafe (TetraAqua), Biotopol (JBL), Algol (JBL), Akvariesalt (NORAQ) og Ferrotabs (JBL)[/QUOTE]Salt är inte så bra för växter (nu kommer jag strax dra iväg fantastiskt mycket off-topic, men jag kan inte låta bli ;):Om jag inte minns fel sägs det att romarna förstörde Kartagos bördiga åkrar genom att plöja ner salt sedan de förstört staden och fördrivit invånarna under de puniska krigen. Allt för att kartagerna inte skulle kunna återvända och bygga upp staden). Är Algol ett preparat mot alger? I så fall kanske det inte är så bra för växter heller.
#9 - 25 april 2006 21:23
[quote=Balthazar]Vattna blommorna med det. Bästa näringen dom kan få.[/quote]

En del vattnar jag blommorna med:)
Resten går till badkaret. Bra för huden. En riktig spaupplevelse faktiskt:)
#10 - 25 april 2006 21:24
[quote=cerul]En del vattnar jag blommorna med:)
Resten går till badkaret. Bra för huden. En riktig spaupplevelse faktiskt:)[/quote]

:D Skojar:D Vattnet går ut i avloppet:)Och till blommorna
#11 - 25 april 2006 22:02
[quote=Idanajad]Salt är inte så bra för växter (nu kommer jag strax dra iväg fantastiskt mycket off-topic, men jag kan inte låta bli ;):Om jag inte minns fel sägs det att romarna förstörde Kartagos bördiga åkrar genom att plöja ner salt sedan de förstört staden och fördrivit invånarna under de puniska krigen. Allt för att kartagerna inte skulle kunna återvända och bygga upp staden). Är Algol ett preparat mot alger? I så fall kanske det inte är så bra för växter heller.[/quote]

*tihi* ..og her ser vi hvorfor jeg bare har 6 planter i hele leiligheten... :p

...og ja, Algol er mot alger
#12 - 26 april 2006 09:13
Om du har hus och komposterar är det alldeles ypperligt att tömma det där...//Annie

Annons