Ge mig tips på fisk

#1 - 7 september 2004 11:57
Hej!
Jag vill köpa mer fisk men vet inte vad jag ska köpa. Har funderat på någon typ av ciklid men kan inget om dem. Kan ni ge mig råd på någon vacker & fredlig sådan.
Hade också tänkt köpa ett dvärg-gurami par. Är lite sugen på en eldstjärt. Är citrontetra och kongotetra fina & rörliga? Eller är det i så fall bättre att satsa på fler kardinaler?
Hur pass mycket fisk kan jag ha i det större akvariet? Vad tror ni skulle passa? Bara det är något som är rätt så fredligt mot andra.
Alla råd mottas tacksamt!!
#2 - 7 september 2004 12:46
Fredliga ciklider som passar ditt kar:
fjärilsciklider, alla arter av apistogramma, andra sydamerikanska dvärgciklider
#3 - 7 september 2004 14:07
Paletter eller thomasi ciklider är fina.
#4 - 7 september 2004 14:20
Paletter kan vara lite si och så om. Vissa individer kan nämligen vara super-aggresiva. Har själv sett individer som tydligt valt ut sitt offer och sedan systematiskt anfallit den fisken tills den har dött för att sedan gå över till nästa.
#5 - 7 september 2004 16:34
Inegn annan som har några förslag. Går det att ha dvärggurami och någon annan typ av gurami?
#6 - 7 september 2004 16:46
Först skulle jag öka stimmet med Corydoras till 10 stycken... då blir de mera synliga. Sedan skulle jag satsa på någon rejäl ciklid i stället för Gurami i ett så stort kar... det borde ju vara så högt så att du kan ha Scalarer till och med... Du kan satsa på en stimfisk till i det karet... jag skulle välja en som bryter helt i färg och form mot Kardinalerna... ex vis Citroner eller min favorit då... Rosentetra...
Vad gäller eldstjärten så tror jag att det är dumt med tanke på all bottenfisk som du har... konkurrens och krig med botior och algätare kommer att uppstå....
#7 - 7 september 2004 18:03
Nyckelhålsciklider kanske?
Inte de vackraste som finns, men de är snälla. De kan bli skygga, men du har så mycket fisk så jag inte tror att det skulle vara något problem.
Scalarer är inte dumma de heller om du har lite höjd på akvariet?

Kongotetror är mycket fina, men de är fruktansvärt dyra för att vara tetror. Undrar om jag inte fick betala närmare 400 för mina 10 tetror.

MVH Andreas
#8 - 8 september 2004 10:46
Tycker ni annars att antalet fiskar jag har är OK, eller bör jag köpa in lite eller mycket mer. Hur många till tål det att köpa innan det blir för mycket? Är lite rädd att få överbefolkat.

Annons