Ge mig tips på art!

#1 - 4 januari 2006 14:44
Hej!

Jag har ett 240 l kar som jag haft ett sajicapar i ett bra tag, hanen blev gammal och finns inte med mig längre... Nu letar jag ny art till mitt kar... Jag känner att en ny sajica blir aldrig samma sak, min hane var så go... vill liksom inte ersätta utan mera byta spår.

Jag vill ha en stor, färgglad konung. Han får gärna låta bli mina växter, men de är inget måste. I övrigt finns bara lite malar i karet...

Har du några tips!?
#2 - 4 januari 2006 15:28
Scalare, flaggciklid eller hantelciklid kanske? :) Chokladcikliden är en av mina favoriter, ett par borde få plats. De är lugna, och rör inte växterna, förutom att några kan bli uppgrävda vid leken.

Här är en bild på ett chokladciklidpar jag har haft:
#3 - 4 januari 2006 19:18
[QUOTE=Micke_A]Scalare, flaggciklid eller hantelciklid kanske? :) Chokladcikliden är en av mina favoriter, ett par borde få plats. De är lugna, och rör inte växterna, förutom att några kan bli uppgrävda vid leken.

Här är en bild på ett chokladciklidpar jag har haft:[/QUOTE]

Gud så lustigt! Jag har precis fastnat för chokladciklid när jag kikat runt under eftermiddagen. Min akvariebutik i Uppsala hade några inne också! Billiga var de med! 50 kr st. Har du några choklad nu? Har du några fler bilder? Svåra att skilja kön på dem? Hur många bör jag köpa, skulle ju vilja ha ett par som kan få leka lite. =)

Ska kika på dina andra tips med! TACK!
#4 - 4 januari 2006 20:22
Hehe, vilket sammanträffande :) Nej, har inga just nu, min hona dog tyvärr. När de är små är det svårt att se skillnad, men när de blir större blir det lite lättare, hanen blir större, får kraftigare huvud, och längre fenor. Det bästa är att köpa 4-6 små, då ökar chansen att man får hanar och honor, och att man får ett par som trivs ihop.

Har en del bilder på dem, här är två på honan och en på hanen:
#5 - 4 januari 2006 21:01
Hej igen

Ja, hanarna brukar alltid bli vackra och visa sig... Men man vill ju inte köpa så mogna ciklider. Jag vill iaf se dem växa upp. =)
#6 - 4 januari 2006 21:18
Även honorna av chokladciklid får rätt långa fenor, och rätt kraftig panna, men inte så mycket som hanen. Synd förresten att du inte vill fortsätta med sajica, det är en annan av mina favoritciklider. Håller med om att det är kul att se dem växa upp [:)]

Här är en bild på min sajicahane, i bakgrunden syns en av mina andra favoritciklider, nyckelhålscikliden:
#7 - 4 januari 2006 21:56
Jag håller med, sajicor är underbara... Min hane var som min akvariehund. jag vill liksom inte ersätta honom... Har avkommer efter honom o min hona som jag har kvar. är du intresserad av en hona så kan du gärna få ta över henne. mkt bra mamma, trevlig fisk... ensam nu... =(

känns som de är läge att testa flera firrar. har haft sajicorna i flera år... och jag vill som sagt inte ersätta honom.

har ingen bild på min hane på denna datorn, men han var mkt mer utvecklad. stor pannpuckel, rektangulär kraftig kropp och längre fenor. SÅ vacker. så kunglig... så tomt utan honom i karet...
#8 - 4 januari 2006 22:12
Hej! :) Jag undrar om chokladciklider funkar med:
5 eldbukar
3 G. tajapos "orange head"
3 nyckehålsciklider
2 C. nigaraguensis
3 ctenopoma ?? kan inte namnet i huvudet, men blir ca 12cm.
2 zebrabotior *ska antingen säljas eller utökas*
I ett 540l?
Blir det trångt? Tänker mest på att nicaraguensisen blir stor?
Hur pass agressiva blir chokladciklider?
#9 - 4 januari 2006 22:18
Gladhertha: Ja, jag tror det funkar, men kanske blir lite för mycket fisk? Chokladciklider är rätt lugna.

Goblins: Ja, det kan kan jag förstå då. Tack :) Har en liten sajicahona nu.

Här är några bilder på fiskar jag har haft, kanske möjliga kandidater:
Hypsophrys nicaraguense
Mesonauta sp. (flaggciklid)
Aequidens rivulatus (guldsömsciklid)
Aequidens diadema
#10 - 4 januari 2006 22:24
Vet inte om du missuppfattade min fråga :P alltså jag har redan fiskarna i karet. Och du menar att det är okej eller? :)

Eller svara du ens på mitt inlägg...jag är förvirrad :P
#11 - 4 januari 2006 22:28
[quote=gladhertha]Vet inte om du missuppfattade min fråga :P alltså jag har redan fiskarna i karet. Och du menar att det är okej eller? :)

Eller svara du ens på mitt inlägg...jag är förvirrad :P[/quote]

Jag svarade, jag förstod att du hade dem redan, jag tänkte kanske att det kan bli trångt att släppa i chokladciklider också, men svårt att veta utan att se det framför sig.
#12 - 4 januari 2006 22:32
Hmm. Jag har räknat på det och det är ju fullt....Överfullt...Usch....Redan nu, utan chokladerna....:S Måste antagligen sälja lite fiskar eller så innan. Tråkigt.
#13 - 4 januari 2006 22:34
Ja, tråkigt när man inte får plats med en sort man verkligen vill ha.
#14 - 4 januari 2006 22:55
Jag vill absolut inte vara "Rosa Redig" nu men personligen tycker jag inte att 240 liter gör så vackra fiskar som chokladciklider rättvisa [:o]. Som du vet Micke så hade jag ju den sorten i mitt 450-liters akvarium och jag och Lennie tyckte inte att akvariet räckte till för dem. Vi köpte dem ganska små och de växte enormt på ganska kort tid. Vi led av att se hur lite yta de hade att röra sig på och vad jag fick veta i efterhand så hamnade de i ett 960 liters akvarium där de gjorde sig mycket bättre. Vad gäller deras temperament så är de ju jättefina att ha i akvarium för de är verkligen fredliga. När det kommer till aptiten så är de verkligen glupska. De har ju stora munnar så det går ju ner hela tabletter i ett nafs där [:O] !! Eller till och med tre :eek: !!!

Gladherta: Om jag hade varit du så hade jag nog inte blandat ner mer stora ciklider i akvariet, även om det säkert finns flera zoopetare som säger emot mig nu. Du säger visserligen att du kanske ska plocka ut några så visst, då kanske det funkar.

Goblins: Har du gjort en sökning i zoopets artbeskrivningar? Det finns ju massor av underbart vackra och personliga ciklider. Jag för min del älskar ju min majestätiske konung; blåciklidshanen som är nära nog 20 cm stor. Han är min lilla raring i karet och väldigt kär för mig! Å hans fru med då förståss [:D] ! Jag har precis gjort mig av med en helt underbar speciell fisk (och jag kommer väl ångra mig som bara den...) och det var mina cryptoheros myrnae, nära släkt med septefasciatus och sajica. De var lite lugnare än sajican i temperamentet och precis som sajicorna så byter de färger på ett helt enormt sätt när de leker. Fast de är inte på nåt sätt lika sajica i färger eller teckning...

Nä, nu ska jag väl säga gonatt och lycka till [|)] .

Nicaraguaciklider blir stora, personligen tycker jag de blir för stora för 240 liter... Men visst är de underbart vackra att titta på!!!
#15 - 4 januari 2006 23:01
[INDENT][quote=Lenmar]
Gladherta: Om jag hade varit du så hade jag nog inte blandat ner mer stora ciklider i akvariet, även om det säkert finns flera zoopetare som säger emot mig nu. Du säger visserligen att du kanske ska plocka ut några så visst, då kanske det funkar.
[/quote]

Ja, jag tycker själv alltid det är trångt. Och nu är det gränsfall, med eller utan chokladciklider. Dags att prioritera. Antagligen kommer ctenopomorna, botiorna och någon mer falla bort. [B)]

Skulle själv aldrig sätta ner något som blir över 20 i karet. Tycker att stora fiskar ska vara i stora kar. :)

[/INDENT]
#16 - 4 januari 2006 23:04
med lite eftertanke blir ju chokladcikliden mer en 20cm :P
#17 - 5 januari 2006 08:52
Ett par meta-acaror, Aequidens Metae, kanske vore något. Det är i alla fall en av mina favoriter. Lugna och snälla, blir 15-20cm.
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=1425

/Mattias
#18 - 5 januari 2006 09:43
Gud va kul att fler joinat tråden! =)

Jag har ju 240 liter nu, men vad säger att man inte skaffar ett större kar med tiden? Om de nu blir för stora så får man ju lösa det. Men du är den första som sagt att de kan bli trångt. Alla andra jag pratat med säger att de är ok. Sen får man se om de blir stora eller små individer.

Blåciklid har jag haft, de var trevliga de med... men de fick omplaceras för sajicahanen kunde inte acceptera dem... trist nog.
#19 - 5 januari 2006 10:23
Ska du ha endast 1 sort fisk i karet??;).

I sånna fall skulle du ju kunna ha ett stim med unga diskus typ 6-8 stycken (Ungdjur asså).Å sen sälja dom andra när dom blir större så det inte blir för trångt.:D:D
#20 - 5 januari 2006 13:37
[QUOTE=Jerry]Ska du ha endast 1 sort fisk i karet??;).

I sånna fall skulle du ju kunna ha ett stim med unga diskus typ 6-8 stycken (Ungdjur asså).Å sen sälja dom andra när dom blir större så det inte blir för trångt.:D:D[/QUOTE]

har tänkt på det! men i uppsala har vi så hårt vatten. och de är väääldigt dyra. dessutom verkar de bara finnas vuxna exemplar till salu. skulle vilja ha sådana där helblå, minns inte vad färger heter just nu. har du tips var man hittar dem?
#21 - 5 januari 2006 13:38
jag har alltså tänkt köpa 4 choklad och sedan hoppas att de bildas minst ett par. =) vill ha ett kungapar i karet liksom. glömde skriva det!
#22 - 5 januari 2006 13:47
Kanske inte en parfisk direkt men otroligt vacker och härlig. Eldbuken! :) Och när de väl har blivit större kan de säkert bildas mer eller mindre par. Men det kanske inte var det du sökte. ;P
#23 - 5 januari 2006 15:00
För att få vattnet mjukare kan du ju filtrera med torv granulat.;)
Du kan ju fråga din lokala fiskhandlare,Om han kan ta hem ungdjur..
Den blåa heter Blue Diamond...:D:D
#24 - 5 januari 2006 17:31
[quote=Goblins]jag har alltså tänkt köpa 4 choklad och sedan hoppas att de bildas minst ett par. =) vill ha ett kungapar i karet liksom. glömde skriva det![/quote]
Är du helt säker på att 240 liter är tillräckligt för dem? Jag hade fyra på 450 liter och tyckte de växte ur akvariet VÄÄÄLDIGT fort. Jag å min man mådde nästan dåligt veratt se hur tråkigt de såg ut att ha... De blir verkligen STOOOOORA. Kolla artbeskrivningen får du se... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=189
325 liter är ju ett absolut minimum och de jag har pratat med tycker att de gör sig bäst i minst 720 liter... bara så du inte köper något du sedan ångrar.... Men de är verkligen jättevackra!
#25 - 5 januari 2006 19:01
[quote=Lenmar]Är du helt säker på att 240 liter är tillräckligt för dem? Jag hade fyra på 450 liter och tyckte de växte ur akvariet VÄÄÄLDIGT fort. Jag å min man mådde nästan dåligt veratt se hur tråkigt de såg ut att ha... De blir verkligen STOOOOORA. Kolla artbeskrivningen får du se... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=189
325 liter är ju ett absolut minimum och de jag har pratat med tycker att de gör sig bäst i minst 720 liter... bara så du inte köper något du sedan ångrar.[/quote]

Håller med Lenmar..

Tänk efter riktigt noga innan du bestämmer dig.;)
Å 30cm tycker jag låter lite för stort för ett 240 liters kar.
#26 - 5 januari 2006 20:52
Jag tycker att du ska kolla på Cichlasoma Amazonatum, fina, lugna och alldeles lagom stora för ditt. kar. Tyvärr lite ovanliga vad jag förstått, men ganska enkla att få lek på, så jag är säker på att det finns någon på fiskformedlingen.se som har
#27 - 5 januari 2006 21:12
[quote=gladhertha]Kanske inte en parfisk direkt men otroligt vacker och härlig. Eldbuken! :) Och när de väl har blivit större kan de säkert bildas mer eller mindre par. Men det kanske inte var det du sökte. ;P[/quote]

Eldbuken bildar par vad jag vet, den fungerar nog i det avséendet som de flesta andra öppetlekare, hanen och honan hjälps åt med äggen och ynglen, och brukar hålla sams även utanför lektiden. En vacker och intressant art, som nog påminner en del om sajica i temperamentet. De är intressanta när de spänner ut sina gällock, så att ögonfläckarna får huvudet att se större ut.

Ja, 240 liter är nog i längden för litet för chokladciklider, men i och med att de är såpass lugna så funkar det nog rätt länge. Mina par har jag haft i 240-375 liter, och de har lekt många gånger i de karen. Om man har dem som enda ciklid tror jag det funkar rätt länge, men jag ska ju inte säga att jag är säker.

Uaru amphiacanthoides är en annan intressant art, men som tyvärr äter växter.
#28 - 6 januari 2006 12:42
[QUOTE=Micke_A]Uaru amphiacanthoides är en annan intressant art, men som tyvärr äter växter. Här en bild jag hittade:[/QUOTE]
Ja, Uarun är fin men blir upp mot 40 cm. Blir därmed alldeles för stor för ett 240.

Annons