Ge mig tips! :)

#1 - 14 oktober 2010 23:24
Vad ska jag ha i min 30 literskub tillsammans med räkor. Crystal räkor svartvita och körsbäsräkor tillsammans med någon snäcka, men vilken? Ge gärna tips på några som är vanliga i handeln.
Vill gärna ha någon sorts fisk också. Galaxyrasbora kanske... :/ Andra tips?

[:o]
#2 - 14 oktober 2010 23:30
Äppelsnäckor? Elefantsnäckor?
Dario Dario som fisk om du vill ha något som inte bara simmar och syns som rasboror! :D
#3 - 15 oktober 2010 08:18
Amandatetror är en favorit hos mig =)
Lite lättskrämda men väldigt söta ^^
#4 - 15 oktober 2010 08:47
Fisk hade jag personligen hoppat över, det räcker länge med räkor och snäckor. Ska du ha Tylomenia (elefantsnäckor) så vill de ha lite högre pH och runt 28 grader, och då är körsbärsräkor och RC lite sämre val.
Då är det kanske ingen dum tanke att skaffa ett gäng A.helena isstället, snäckätande snäckor som klarar sig bra utan andra snäckor att käka ifall de får fodertabletter eller liknande mat istället:). De förökar sig inte så fort och avkomman brukar vara lätt att bli av med.
#5 - 15 oktober 2010 10:26
Är kannibalsnäckorna bra städare också? dvs käkar dom alger och foderrester med?
Behöver man nåt extra till snäckor? Läste om kalk lr nåt någonstans....:/
Går det bra att mixa CR och körbär?
Lutar åt några galaxyrasboror eller endlers. Hur många av dom kan jag ha?
Funderat på Dario dario också, men det verkar så svårt att få tag i par.
Alla djuraffärer har så dåligt med växter, var kan man annars köpa växter?
Tack för alla svar!
#6 - 15 oktober 2010 10:37
Äppelsnäckor i en 30 liters tub kommer tillslut slå ut räkorna.. Dom kommer dö pga mängden bajs en äppelsnäcka gör av sig..

Galaxyrasbora nja asså du får se det så..

Kan fisken få in ett räkyngel i munnen så kommer den äta det.. Om du nu vill lyckas föröka räkorna så ska du om du tvunget ska ha en fisk så får du skaffa en fisk som inte kan få in ett räkyngel i munnen.

Och snäckor.. Jag rek posthorn i räkkuber. Finns i fina färger bruna röda rosa vita osv..

Anatome helena som är "kannibalsnäckor" äter inte alger .
#7 - 15 oktober 2010 10:43
Falconer skrev:
Är kannibalsnäckorna bra städare också? dvs käkar dom alger och foderrester med?

Behöver man nåt extra till snäckor? Läste om kalk lr nåt någonstans....:/

Går det bra att mixa CR och körbär?

Lutar åt några galaxyrasboror eller endlers. Hur många av dom kan jag ha?

Funderat på Dario dario också, men det verkar så svårt att få tag i par.

Alla djuraffärer har så dåligt med växter, var kan man annars köpa växter?

Tack för alla svar!
A.helena käkar foderrester, så det är inte tvunget att de ska ha andra snäckor aatt kalasa på i karet. Jag har inga tillsatser över huvudtaget i mina kar med "vanliga" räkor. Personligen tycker jag det är bättre att bara ha en räksort i varje kar, och då även utan någon fisk. Men det är jag det;)....
#8 - 15 oktober 2010 10:46
Nej till posthorns snäckor och anatome helena behöver du inget kalktillskot "alltså inte något extra till snäckor"

Till tylomelania behöver du MYCKET kalk för att dom ska bibehålla sitt vackra skal.
Likaså till äppelsnäckor.
#9 - 15 oktober 2010 12:17
Hur stora blir A. helena?
Vad kan jag ha för att hålla nere alger?
Tänkte bygga upp akvariet så det finns mycket gömställen för räkorna och ev räkbabys, men skulle inte gråta ihjäl mig om några blev uppätna av nån fisk då då heller.....vill inte ha nån räkinvasion ändå :p
Ska iväg o köpa nån inkörningsfisk nu, blir nog guppy. Hur många ska jag köpa? Kan man köpa en kannibalsnäcka nu också eller ska jag vänta med dom?
#10 - 15 oktober 2010 12:42
Falconer skrev:
Hur stora blir A. helena?

Vad kan jag ha för att hålla nere alger?

Tänkte bygga upp akvariet så det finns mycket gömställen för räkorna och ev räkbabys, men skulle inte gråta ihjäl mig om några blev uppätna av nån fisk då då heller.....vill inte ha nån räkinvasion ändå :p

Ska iväg o köpa nån inkörningsfisk nu, blir nog guppy. Hur många ska jag köpa? Kan man köpa en kannibalsnäcka nu också eller ska jag vänta med dom?

Köp 3-5 st guppies . Kannibal snäcka kan du köpa nu ja .. Dom blir inte alls stora. 1 cm kanske 1/½ kan också hända.

Dock är dom inga städare jag rek. Den är mycket dålig på den fronten.
Bättre du köper någon annan sorts snäcka djuraffären brukar ha zebra snäcka dom är fina och städar bra plus att dom inte kan föröka sig i sötvatten så du får aldrig förmånga .
Dom lägger massa ägg men dom kläcks inte i sötvatten.
#11 - 15 oktober 2010 12:48
En fisk du skule kunna ha är Pegméguramin och då skall du helst ha en liten grupp på 4 stycken i alla fall.. :)
#12 - 15 oktober 2010 13:06
Nja det är ju inget han ska ha i ett räkkar pygmegurami och ja vanliga gurami dom äter upp alla räkor utan tvekan. Glömmer man mata en gång så är räkorna borta
#13 - 15 oktober 2010 14:06
Pygmégurami äter inte mycket räkor, men att ha dem i ett 30 liters är i minsta laget så det är inget jag personligen skulle satsa på.
Sebrasnäckor är heller inte så kul, dessa vita ägg som de fäster överallt retar gallfeber på en och det är ingen som äter upp dessa heller...
#14 - 15 oktober 2010 14:14
Pygmegurami äter otroligt mycket räkor.. Speciellt om man glömmer mata en dag. Då gluppsar dom i sig direkt.

Mor min har 2 sådana i ett 50 liters kar med räkor.. Där va räkor.. På 2 dagar hade dom klämt alla 30 körsbären.

Ja men zebra äggen kan man slänga eller så kan man bara ta en liten burk slänga i lite vatten och 1 tesked bordsalt per 5-10 liter vatten och ha äggen där i så kläcks dom så har man fler :)
#15 - 15 oktober 2010 14:39
Majki01 skrev:
Pygmegurami äter otroligt mycket räkor.. Speciellt om man glömmer mata en dag. Då gluppsar dom i sig direkt.

Mor min har 2 sådana i ett 50 liters kar med räkor.. Där va räkor.. På 2 dagar hade dom klämt alla 30 körsbären.

Ja men zebra äggen kan man slänga eller så kan man bara ta en liten burk slänga i lite vatten och 1 tesked bordsalt per 5-10 liter vatten och ha äggen där i så kläcks dom så har man fler :)

Är det verkligen så lätt att föröka sebrasnäckor;)? De jäkla äggen sitter inne i varenda skåra om man har rötter eller annan inredning, rent ut sagt ett jäkla jobb att få bort dem.

Jag har själv pygmégurami ihop med sekunda körsbärsräkor i ett kar, och de blir inte färre utan tvärtom:p.
#16 - 15 oktober 2010 14:44
Ja dom är lätta:) Dock slutade jag med dom efter som djuraffären inte villa ha dom längre och det va inget jag ville sälja privat.
Däremot så odlar jag för fullt anatome helena röda/rosa posthorn
Kardinal räkor och lite olika tylomelanior. samt lite olika crystal räkor

La ner både zebra och äppelsnäckor då ja det va inget jag tyckte va roligt helt enkelt hehe.
#17 - 15 oktober 2010 14:52
ansjo skrev:

Jag har själv pygmégurami ihop med sekunda körsbärsräkor i ett kar, och de blir inte färre utan tvärtom:p.

Jag har körsbärsräkor och Pygmeér i 54l och det är inga problem, jag har en del räklingar :)
#18 - 15 oktober 2010 15:57
Dario Dario kan jag inte tänka mig ta räkor med sina minimunnar. :p
Men däremot äter de ofta bara levandefoder.
#19 - 16 oktober 2010 13:04
Är dario dario väldigt känslig annars eller bara med maten?
#20 - 16 oktober 2010 13:05
Kan man hålla galaxys och ett par dario dario i samma 30 liter? 8 galaxer kanske o ett par dario?
#21 - 16 oktober 2010 13:06
Jag köpte en kannibalsnäcka och 2 endlers som start. för lite? Kör i nitrivec också. När kan man ha i mer fisk?
#22 - 16 oktober 2010 13:09
en kannibalsnäcka kör lika mycket nytta som noll du kunde köpt 5 sådana i alla fall och kanske 4-5 fiskar . Mata lite bara. Du kan i mer fisk om 2-3 veckor ungefär
#23 - 16 oktober 2010 13:26
Hur ofta ska jag mata i början och hur mycket? Borde jag kanske köpa ett par fiskar till då?
#24 - 19 oktober 2010 20:54
Någon som tror jag skulle kunna ha det här i min kub? 30 liter
*litet stim galaxyrasboror
*körsbärsräkor
*Ett par Dario dario
*Tylomelania / Elefantsnäcka
#25 - 19 oktober 2010 21:02
Ganska otroligt att när man tror att man bestämt sig, vill man ha något mer eller något annat! :p
#26 - 20 oktober 2010 17:26
Jag skulle nog skippa att ha två sorters fisk i ett så pass litet akvarie ;) Men Dvärgkardinalfiskar är något som skulle kunna funka, de är underbart fina! Säljs även som Kardinalfisk Emerald (Av Akvarieteknik). De har väligt små munnar, äter garanterat inga räkor, möjligen en dvärgräkling som är precis nykläckt :D
#27 - 20 oktober 2010 18:01
Dom var fina, men verkar ska ha ganska låg temperatur. Vill gärna hålla en temp på 26-27 grader, då jag vill testa elefantsnäckan också.
Dario dario eller galaxyn då? tillsammans med körsbärsräkor och elefantsnäcka. tankar please! :p
#28 - 20 oktober 2010 18:06
Vill du ha en "miniciklid" som smyger omkring eller ett ministim? Står du ut med att ordna levandefoder? Om inte så blir Dario lätt jobbigt.
#29 - 20 oktober 2010 18:13
Men är alla dario så? läste någonstans att dom kan ta allt i stort sett.....?
Fryst foder är alltså inte okej för dom? :p kräsna ena
#30 - 20 oktober 2010 18:18
Det är blandat och mina är kinkiga värre. Tack vare dem tycker dvärgbotiorna att de ofta är för fina för annat än levande... :(

Min det krävs inte mycket mat för Darios vill jag lova, minimalt med artemia räcker. Mina verkar hitta godis i karet på egen väg också när de är hungriga. De står och stirrar in i nåt slam eller alger som att de jagar och hugger efter en stund till. Så mina verkar inte lida alls om de inte får artemia efter på vecka eller så ibland.

Annons