Trollsvans skrev:Har du några närmare ideer om vad du vill ha?
T ex är det ju viss skillnad på Malawi/tanganyika/victoria kontra syd- eller centralamerikansk stil, för att inte tala om saltvatten, etc...
Någon speciell fisksort som lockar? Ciklider, levandefödare, guldfiskar, etc?
MalMannen skrev:malawi är roliga fiskar tycker jag, kör på dom! fyll akvariumet med vakra stenar utifrån tex, och skaffa lite skiffer plator, sen är det alltid snyggast med nån btn bakgrund elr hemmagjord i firgolit:)
fiskarna är ju alltid lite dyra i affärer, men tex så var jag och köpte 5st röda zebror för 100kr av en kille som hade för många;)
Trollsvans skrev:Hur stort ska du ha? Det avgör också en hel del...
Men ciklider låter ju som nåt lagom då (dessutom för att jag tycker det är så ofantligty trevligt med ciklider).
Vilken typ av inredning vill du ha?
Syd- och centralamerika (och för vissa afrikanska ciklider): mycket växter och rötter.
Malawi/tanganyika: mycket sten, få eller inga växter.
Trollsvans skrev:Malawi = inte under 150 liter. Jag har 180 liter, och tycker det är på tok för litet. Visst, firrarna klarar väl sig utan gnäll, men jag hade nog velat ha det större ändå, dels för att få plats med mer skoj, dels för att det är snyggare.
tanganyika kan du ha mindre, t ex snäcklekare behöver inte så mycket plats.
Tips på inredning: kolla bilder här på ZP, kolla artregistret för fiskarna, och räcker inte det, kolla www.ciklid.se och www.ciklider.se, där finns artregister och inspirationsbilder.
Likaså finns det folk både här och där som svarar på frågor.
Amaro skrev:Rovfiskar ska du köra med, det är grymt roligt projekt ;)
4-5st ormhuvudsfiskar, channa bleheri, channa stewarti, channa gachua mm (de mindre varianterna på 20-25cm)
Du kan kalla ditt projekt sista chansen projektet :D då ormhuvudsfiskar snart (enligt vad det ser ut som) kommer bli förbjudna.
Trollsvans skrev:Exportförbud, har jag för mig.
Du tänkte alltså bygga baljan själv?
Ska du ha specialmått?
Annars är det garanterat billigare att köpa begagnat, eller tillochmed nytt, jämfört med att bygga, iallafall upp till 720 liter, och säkerligen även efter det...
Amaro skrev:Finns ett förbud som diskuteras i EU just nu ang en viss sjukdom som bla channor, barber mm är bärare av. Dessa ska antagligen förbjudas. Jag var själv snabb med att plocka på mig 2st Gachua. Hade pengarna räckt till så hade jag skaffat minst 2 till och 3st bleheri