Ge fluglarver till ciklider?

#1 - 19 juni 2013 21:31
Hej på er
Vår kompost-soptunna är helt full med fluglarver! Oerhört äckligt tycker de andra men jag tänkte att jag kanske kan plocka dem och ge till mina malawi och öronålar?

Någon som testat?

Jag har kollat upp det där med smittor och läst att flugor sprider smittor men inte fluglarver.

/Bondmoran
www.bondmoran.nu
#2 - 19 juni 2013 22:02
Man kan mata med fluglarver, fast det sägs att fluglarver näringsmässigt inte är så bra, pga att de innehåller mycket fett, så man ska kanske inte ge dem som huvudfoder.
Frågan är väl snarare om de kan ha skadliga bakterier i tarmen eller på kroppsytan. Jag skulle inte tro det, inte när de kommer från en kompost, men jag vet inte säkert.
#3 - 19 juni 2013 22:03
Vad jag läste om fluglarver så verkar de inte ha några skadliga bakterier till skillnad från flugor. Men då kan man ju ge dem som "godis" ibland för jag slängde i tre stycken i går bara för att testa och de gillade dem verkligen!
#4 - 20 juni 2013 04:48
Jag tror inte heller på fluglarver som huvudfoder av samma skäl som Azur. Men väl som lite extra festmat som annat levande foder. Man kan ju också köpa maggots på en sportfiskeaffär - men det gäller att förvara dom kallt (nära noll) annars förpuppas de snart.
#5 - 20 juni 2013 08:43
OK :-) Då får det bli som lite extra mums ibland. För de tyckte sannerligen om det! :-)

/Bondmoran
www.bondmoran.nu
#6 - 20 juni 2013 09:44
Om det inte räcker att ge dem till firrarna för att bli av med dem, så tag nåt och ös ut dem på marken Fåglarna får sig ett skrovmål, särskilt skator lär sig fort att komma och plocka 'godiset'. Hellre än att det blir flugor av dem....
#7 - 20 juni 2013 10:01
Och istället för att mosa i sig en BigMac, så kan man ta en näve fluglarver! Säkert nyttigare!
#8 - 20 juni 2013 12:32
Jag brukar stoppa i alla möjliga småkryp till fiskarna, mask, spindlar, larver. Dom blir helt galna :)
#9 - 20 juni 2013 12:54
Daggmaskar är en favorit hos mina Guld röd prickiga hantelciklider...

I naturen finns inget frysfoder, flingfoder eller räkmix. Fisken äter det den kommer över och den lever och mår gott där också.
#10 - 20 juni 2013 21:52
Torreador skrev:
Hej på er

Vår kompost-soptunna är helt full med fluglarver! Oerhört äckligt tycker de andra men jag tänkte att jag kanske kan plocka dem och ge till mina malawi och öronålar?

Någon som testat?

Jag har kollat upp det där med smittor och läst att flugor sprider smittor men inte fluglarver.

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Det som väl mest avgör direkt lämpligt eller olämpligt är om dina malawifiskar är växtätare eller köttätare....

Annons