Ge bort fiskar i present

#1 - 10 juni 2004 22:25
Vi ska på kalas på lördag och tänkte ge några av mina fiskar till födelsedagsbarnet. Hon har 105 liter med några guppysar och ett par räkor. Vi har ganska många fiskar och jag har egentligen inte råd att köpa nåt (attans att alla ska fylla år samtidigt). Jag tänkte ge henne neontetrorna (9 st) eller sorgmanteltetrorna (3 st). Vad tycker ni?

Om det nu blir så att jag ger henne fiskar, hur ska jag gå tillväga? Vi ska åka 4 mil och jag är ensam med barnen så jag kan inte plocka upp fiskarna precis innan vi åker, utan jag behöver förbereda ganska långt innan. Hur länge kan dom ligga i påse? Eller ska jag ha dom i en burk? Hur länge kan dom åka bil? Vi ska plocka upp en person till på vägen, så det blir lite flängande.

Flickan har föräldrar som sköter akvariet tillsammans med henne så fiskarna kommer att ha det bra. =) Ska ni idiotförklara mig så var snälla och gör det inom ett dygn för annars är det för sent. [:I]
#2 - 10 juni 2004 22:27
Jaha, så lyckade sman skriva i fel forum. [:I] Sorry! Tydligen kan jag inte ta bort det heller.
#3 - 10 juni 2004 23:00
Hallå hallå!

Hon blir säkert jätteglad...kör med tetrorna!
Släpp i dem i en burk och åk till akvarieaffären. Där kan man få eller köpa en påse som de kan spruta syre i.
Då håller de sig i många timmar.
Ha det så bra.
#4 - 10 juni 2004 23:34
Hej! Ta firrarna i en påse från din balja med vattnet och kör dina 4 ml och släpp i påsen i flickans balja och komihåg att låta påsen med vattnet ligga kvar i det nya vattnet ca: en timme innan du håvar över firrarna i baljan och vattnet i påsen hivar du i slasken.
Inga problem jag har kört firrar genom halva sverige i påsar förr.
#5 - 11 juni 2004 04:58
Jag gav bort en svärdbärare till min systerson förra helgen.
Fisken var i påse 4-5 timmar, och det gick jättebra. Innan dom satte sig i bilen för att köra i närmare 3 timmar, så öppnade vi påsen och "bytte luft"

Nu är det ju viss skillnad på EN svärdbärare och NIO neontetra när det gäller syreförbrukning. Du kanske kan ha dem i flera påsar?

Har födelsedagsbarnet plats för 9 neontetra? Du kanske bara skall ge henne 4 - 5 st?

Som du kanske ser tycker jag du skall ge bort Neontetran. Den är färgglad och fin, och uppskattas av barn.
#6 - 11 juni 2004 05:30
Neonen passar best i de akvariet,andra små pigga som leoparddanio är ochså ett billigt val för henne att komplitera med.
#7 - 11 juni 2004 05:35
Finns de zoobutik där hon bor och du kan smita in dära före så kan dom ordna ett presentkort .
#8 - 11 juni 2004 07:26
Jaha... så ska man leka moraltant igen då.... Det är klart att du ska ge tjejen fiskar i present, hon blir säkert glad...
Tänk bara på följande:
Alla tetror är rejäla rovfiskar... så om tjejen brukar spara yngel av sina Guppys och har det intresset så finns det risk för att du gör bort dig...
Alla tetror är stimfiskar och deras naturliga beteende är att gå i ett stort stim för att efterlikna en större fisk... detta är deras sätt att skydda sig på. Av den anledningen skall man inte ha färre tetror av samma sort än 10 st... Så ska du ge bort några fiskar så måste det bli Neonerna, då behöver hon bara köpa till en om hon vill följa den regeln. Ger du henne däremot sorgmantlarna (som dessutom är mera aggresiva) så sätter du henne i den sitsen att hon borde köpa till 7 fiskar...
Vad gäller transporten så kan jag tala om att jag transporterade en mal i en påse i 18 timmar, och den levde och mådde bra efter det. Tänk bara på att det är inte viktigast med mängden vatten utan det behöver vara luft i påsen för att vattnet skall syresättas... Om du låter bli att mata fiskarna i ett dygn innan så skitar de inte ner påsen lika mycket heller.... När jag vet att jag kommer att ha bråttom att packa fisk så brukar jag fånga dem i en hink där jag kör en liten pump tills det är dax... de är lättare att fånga upp lite snabbt där... Men tar du en lite större påse, eller flera, och blåser lite luft i innan du knyter ihop den, så kan du nog ha dem i en sisådär 4-6 timmar i alla fall... Tänk på att ha något runt påsen så att det blir mörkt... då blir fiskarna mindre stressade....
#9 - 11 juni 2004 07:59
Er... Är det inte en dålig idé att blåsa in luft i en fiskpåse? Eftersom luften då innehåller koldioxid, eller är det för lite för att det ska spela roll? Det brukar väl gå alldeles utmärkt att försluta en påse så att den blir helt proppfull med luft utan att blåsa i den.
#10 - 11 juni 2004 08:50
Gustav... det är just det sista jag inte brukar lyckas med... utan påsen brukar "fisa ihop" och inte innehålla särskilt mycket luft... Jag har också funderat på det där med koldioxiden... men det funkar för mig, så tydligen gör det inget... OBS jag blåser bara för att få mera volym i påsen, inte för att tillsätta syre...
#11 - 11 juni 2004 09:12
stoppa påsen i en kylväska för att hålla tempen i vattnet!!!
#12 - 11 juni 2004 09:51
mmmm.... jag har till och med kört fiskar i termos... men det var på vintern och jag skulle åka buss.. Lite stök var det att få ner dem i hålet.... :-)
#13 - 11 juni 2004 10:37
Jag skulle gett henne pengar att köpa fiskar med. Hon kanske inte gillar tetror t ex.
#14 - 11 juni 2004 10:44
Det är rätt liten skillnad mellan luften vi har omkring oss och luften vi andas ut i koldioxidmängd så det ska inte vara någon större fara att blåsa in luft i påsen.. Jag har för mig att det bara är 3% av syret i luften som upptas vid ett andetag..

Menmen, jag kan ha fel.. Var längesen jag läste om sånt sist...=)
#15 - 11 juni 2004 21:46
Ursprungligen skickat av zazoo

Jag skulle gett henne pengar att köpa fiskar med. Hon kanske inte gillar tetror t ex.

Fast jag är ju jättefattig. Jag ger henne fiskarna för att slippa köpa en rosa vattenpistol eller My Little Pony. [:D]

Tack i alla fall för alla svaren! Jag pratad emed mamman idag och hon tyckte det var en utmärkt idé med fiskarna. Lilltjejen har tydligen önskat sig fler fiskar och vi har för många.

Nu gäller det bara att få tag i fiskarna oxå. Jag tror inte dom simmar ner i håven frivilligt... Önska mig lycka till! [:D]
#16 - 11 juni 2004 21:51
JÄTTELYCKA TILL!!
#17 - 11 juni 2004 23:39
Lyckelityckeli!
#18 - 12 juni 2004 08:48
Så där ja! Nu har vi fått ner fiskarna i en hink. Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att få över dom i en påse. Eller kan vi frakta dom i hinken om någon har den i knät? Jag vill inte stressa ihjäl dom med att flytta runt dom hela tiden.

Måste dom ligga i en påse när dom ska ner i sitt nya alvarium? Kan man itne bara hälla lite vatten i taget i hinken och till slut bara hälla över fiskar och vatten i karet?

Vi åker om 1,5 timma så snabba svar vore tacksamt! =)
#19 - 12 juni 2004 08:53
påse eller hink spelar mindre roll,när dom ska i det nya akvariet,som du säger häll lite vatten då o då i hinken påsen(koppning),är det bästa sättet o ge fisken en bra start,räcker ej att bara lägga påsen på ytan om vatten värdena skiljer sig
#20 - 12 juni 2004 08:54
Visst kan du frakta dom i hinken, dom har det ju inte sämre där än i plastpåse.

Kan du inte ta ur så mycket vatten ur hinken så att det bara är kvar någon halvliter. Sedan häller du vattnet med fiskarna direkt i påsen?!
#21 - 12 juni 2004 08:55
Tack för det snabba svaret! =)
Det är kanske 10 cm vatten i botten nu. Räcker det eller ska jag hälla i mer vatten?
#22 - 12 juni 2004 08:59
Hej mam!

Har du inte en större Tupperwareburk med tätt lock?? Så slipper du vara orolig för att det skall skvalpa för mycket?? Så har jag transporterat mina fiskar när jag skänkt bort från mina tidvis överbefolkade kar.

Mvh // Jenny
#23 - 12 juni 2004 09:01
tror jag blir bra det(neontetror?),du kanske kan fylla en väl rengjord petflaska med akvarie vatten o ta med,lägg i skuggan i bilen,sen efter halva resan så fyller du på i hinken,på lite "bubbling" syre sättningsvis.
#24 - 12 juni 2004 09:05
Det här kanske är för sent redan, men om du kör med vanliga fryspåsar (dom är tjockare) så glöm inte att tejpa upp de nedre hörnen så att påsen blir rund nertill. Annars kan en fisk lätt klämmas i hörnen. Och linda tidningspapper runt fick du tips om redan? Så att fiskarna ska få lite mörkt och lugnt. Jag brukar flytta fiskar i en kylväska som jag värmer upp lite med varmt vatten. 2 fiskpåsar får precis plats. Fast det är nog mer aktuellt när det är kallt ute.
#25 - 12 juni 2004 09:10
Fast en hink eller bytta med lock är ju också bra. Bara du koppar in dom sakta med det nya vattnet. Det gör ju inget om du gör det i hinken. Har du inget lock så tänk på att det skvimpar ut väldigt lätt ;-)
#26 - 13 juni 2004 07:28
Undrar hur det gick med fisktransporten!?

Blev barnet glad för fiskarna?
#27 - 16 juni 2004 22:22
Ursprungligen skickat av Holmby

Undrar hur det gick med fisktransporten!?

Blev barnet glad för fiskarna?

Jodå, tramsporten gick bra. Jag hällde över fiskarna i en glassbytta med lock och stoppade i kylväskan (som födelsedagsbarnets hund sedan pissade på). Pratade med mamman idag och fiskarna mådde hyfsat bra.

Den minsta neonisen har blivit biten i stjärtfenan och kan knappt simma. Jag bad henne fixa nåt åt den så den får vara lite ifred och äta upp sig lite. Den har alltid varit sist framme vid maten.

Tänk att man kan fästa sig så! Jag vill nästan hämta hem den lilla bitna och ta hand om den (hönsmamma som man är) men jag får väl låta naturen ha sin gång antar jag. Visst växer väl fenorna ut igen? Mina sorgmanteltetror bet varandra de första dagarna här, men nu är alla fenor fina igen. Alla hålen är läkta.

Det ser väldigt tomt ut i karet nu. Men man vänjer sig väl och jag vill ju få bukt på både snigel- och algproblemet. Tänkte skaffa lite "städare" så småningom...

Ja, det var lite senaste nytt. Den numera 6-åriga akvaristen är himla nöjd med sina firrar. =)
#28 - 16 juni 2004 22:37
Fiskar har väldigt bra läkkött om de mår bra för övrigt. Men blir den trackad av någon elaking som är på och bråkar hela tiden så är det inte så lyckat. Annars har jag sett fenor med småbitar borta och kluvna fenor som läker väldigt fort.

Annons