Har vart ute på Tjärnö över helgen med marin biologikursen, var riktigt kul. Fick såklart inte med mig kameran och det ångrade jag ju direkt när vi kom fram. Riktigt vackert ställe precis vid strandkanten, och fina akvarium hade de med fiskar och andra varelser och växter från havet runtomkring. Så under helgen har jag åkt ut med en forskningsbåt och gått omkring vid strandkanten och vadat i havet och skrapat och håvat och vaskat och plockat och artbestämt och tittat i mikroskop. Fick med oss flera havsborstmaskar, olika sjöstjärnsarter, några olika krabbor (maskeradkrabbor!), maneter, sjöborrar, tång och alger, räkor och små kräftdjur, lansettfiskar, anemoner och sjöpungar mm, som sedan släpptes tillbaka vid helgens slut. Så nu har jag två till projekt på önskelistan, nämligen ett västkustsstrandsbiotopakvarium, och ett manetakvarium. Ska bara hitta plats och kylare alt. kall källare till dessa då [:-65]
Här hemma har sambon skött fiskmatningen bra, till och med Charlie som är lite svårmatad har skött sig.
[ATTACH=CONFIG]64485[/ATTACH]
[SIZE=1]Charlie^ Kinkig med maten, nyfiken på allt som rör sig, fotoskygg, extremt aggressiv mot andra fiskar, och görsöt.[/SIZE]
Har hittat några nya invånare i hans akvarium med, såhär ser dem ut;
[ATTACH=CONFIG]64486[/ATTACH]
[SIZE=1]Maskosus speedolus aka Vroommask?[/SIZE]
Har sett en 4-5st hittills, och de verkar bara komma fram vid matning då de kryper fram ur sanden och upp på glaset. Charlie verkar inte alls intresserad men jag tycker nog de är rätt roliga att titta på, snabba är dom med. Övermatning kan nog delvis vara orsaken, bor bara en fisk i detta karet och det lär nog bli lite rester över så som han hugger och slafsar i sig. Men får la vara lite försiktigare vid matning i alla fall, och skaffa ett mikroskop så jag kan titta närmare på dom.