F. nigerianus räknas ibland som en ras av gardneri (Fundulopanchax gardneri nigerianus), men ses idag nog oftare som en egen art.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Förlåt min petighet, men antingen ses väl [COLOR=Green]
nigerianus [/COLOR]som en egen art (och då [COLOR=Green]
Fundulopanchax nigerianus[/COLOR]) eller som en underart till [COLOR=Green]
gardneri[/COLOR] (i så fall [COLOR=Green]
Fp. gardneri nigerianus[/COLOR]). Att kalla den "ras" är väl däremot felaktigt, tror jag? Begreppet ras används om fåglar ibland, men sällan eller aldrig om fiskar. Om jag förstått det rätt är det fler och fler taxonomer (även inom ornitologin) som till och med tvekar inför huruvida en ras ens ska kunna ges status som ett giltigt taxon (till skillnad från ett släkte, en art, en underart osv).
Möjligen kan man sträcka sig till att säga att exempelvis [COLOR=Green]marmorskalar[/COLOR] är en "ras" av [COLOR=Green]skalar[/COLOR], på samma sätt som borderterrier är en ras av hund. Men det är ju litegrann en annan fråga - [COLOR=Green]
nigerianus[/COLOR] (vare sig man anser den vara en underart, en ras, eller både och) är ju till skillnad från [COLOR=Green]marmorskalar[/COLOR] och borderterrier inte ursprungligen framodlad av människor.
Inte jordens viktigaste frågeställning kan man tycka, men ändå... Och visst kan det dessutom vara så att jag har fel...[/SIZE][/FONT] :)[FONT=Times New Roman][SIZE=3]
Sist vill jag säga att jag hållit flera stamlokaliteter av både [COLOR=Green]
nigerianus[/COLOR] och [COLOR=Green]
gardneri [/COLOR]genom åren, och helt håller med dig i det du skriver kring skötsel, deras beteende och aggressivitet etc.[/SIZE][/FONT]