Det finns inget lagstadgat vad gäller garanti, garanti är inget man har "rätt till". Utan det är upp till säljare eller tillverkare att välja om det är någon garanti på en produkt eller inte.
Dock har säljaren (dvs butiken) en skyldighet mot dig som konsument. Den lagstadgade såkallade reklamationsrätten är 2 år (dock i april kommer detta förlängas till 3 år). Uppstår ett "köprättsligt fel" på produkten inom dessa 2 år har du som konsument rätt att kräva att köpet hävs. Dock kan säljaren välja att t.ex. istället för omleverans, reparera produkten om han kan påvisa att detta innebär en väsentligt längre konstand för honom.
garanti finns det som jag nämnde inget krav på att varken tillverkare eller säljare lämnar. finns det en garanti är den ofta generösare gentemot konsumenten (och i många fall längre än dessa lagstadgade 2 år)
För att kunna hävda en sådan garanti krävs det i många fall av dig att du sparat det garantibevis som produkten såldes med. (det är en god idé att spara detta om denna garanti är längre än dem lagstadgade 2 åren)
Konsumentköpslag och garanti är två vitt skilda saker. garanti är valfritt för säljaren att lämna eller inte. Konsumentköpslagen är tvingande och kan inte förhandlas bort.
Ett tips om ni kört fast i gräl med någon butik är att kolla med konsumentvägledningen i din kommun (detta finns dock inte i alla kommuner)
Annars finns det mycket information om konsumentköpslagen på:
www.konsumentverket.se