Går filter torrt bakom btn?

#1 - 20 september 2005 18:52
Hallå

Har precis monterat en Woodrock-bakgrund och fyllt den med filtermatta i form av "tärningar".
Jag har inte fyllt hela akvariet (375 liter) med vatten men ca 75 % och tänkte då att jag skulle testa mitt nyinköpta cirkpump: AquaClear Powerhead 402. Det vart nästan tomt med vatten bakom den modul där pumpen ligger. Jag stängde av det illa kvickt. Det står ju på btns hemsida att pumpen skall ligga så långt ner som möjligt vilken den också gör. Hur kan jag undvika att filtret går torrt? Det kanske blir bättre när jag fyllt hela akvariet med vatten?
Kan jag ha gjort något fel med bakgrunden som gör att det cirkulerar för lite vatten bakom den?
#2 - 20 september 2005 18:59
Har du ett insug och ett utblås eller?
Det är inte så enkelt att insuget sitterhögre än vad din vattennivå är?
#3 - 20 september 2005 19:16
Nej då pumpen ligger alltså i princip på botten bakom bakgrunden. Utblåset sitter via slang högst upp i bakgrunden (som det är nu ovanför vatten ytan)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 september 2005 19:17
På Woodrock sitter insugen hela vägen från botten och upp (slitsar på sidan som skall skäras upp). Men skulle tro att ungefär 40% av insugskapciteten försvinner om man inte fyllt hela vägen upp.
Dessutom om du inte har fyllt vatten hela vägen upp så kan ju inte vattnet löpa mellan kamrarna.

Så här står det på hemsidan om kapaciteten på insugen
"Insugen (slitsarna) på hörnbitarna kan maximalt ta in ca. 500 liter/timma (de moduler som är 46 cm höga) resp. 700 liter/timma (de moduler som är 56 cm höga). Om man använder pumpar med en totalkapacitet som överstiger detta så SKALL man öppna slitsarna i bägge hörnbitarna (då blir kapaciteten det dubbla). Man kan öppna upp bägge sidorna även om man använder mindre pumpar."
#5 - 20 september 2005 19:28
Som vanligt har du svar på tal Kjell, tack!
Riktigt dumt av mig - som du skriver så kan ju inte vattnet cirkulera på rätt sätt om inte vattnet är hela vägen upp eftersom man öppnar endast uppe på vissa ställen.
Korkat av mig - Tack för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 september 2005 19:32
[QUOTE=Mjonr1]Som vanligt har du svar på tal Kjell, tack!
Riktigt dumt av mig - som du skriver så kan ju inte vattnet cirkulera på rätt sätt om inte vattnet är hela vägen upp eftersom man öppnar endast uppe på vissa ställen.
Korkat av mig - Tack för svar.[/QUOTE]
Man lär sig av misstagen - det är därför jag kan så mycket:p
Har för övrigt nu hållit på i tre dar med att snickra ihop en akvarieställning, men har flera gånger fått börja om från början när jag kommit på att jag gjort fel nånstans - tycker att jag snart borde ha gjort så många misstag att jag borde kunna detta:mad:
#7 - 21 september 2005 05:36
[QUOTE=Kjell Fohrman]Man lär sig av misstagen - det är därför jag kan så mycket:p
Har för övrigt nu hållit på i tre dar med att snickra ihop en akvarieställning, men har flera gånger fått börja om från början när jag kommit på att jag gjort fel nånstans - tycker att jag snart borde ha gjort så många misstag att jag borde kunna detta:mad:[/QUOTE]

får gärna dela med dej av misstagen så kanske ja slipper göra dom när ja ska skruva ihop en bänk till ett 375L kar ;)

Annons