Går detta akvarium att bygga?

#1 - 29 december 2011 11:45
Pratade med glasmästaren för 1 vecka sen och gav han måtten till ett akvarium jag ville bygga, men har inte hört av honom. Därför jag börjar undra om det var omöjligt :)

Ska se ut som hög kub, måtten är 60cmx60cmx60cmx60cm och höjden 120 cm 430 liter om glasmästaren räknade rätt.

Måste jag ändra måtten eller skulle detta gå?
#2 - 29 december 2011 11:54
Klart det går, fast jag vet inte hur tjockt glas som behövs eller om fogarna kanske kommer att behöva förstärkas (trycket bestäms uteslutande av höjden och 1.2 meter innebär högt tryck). Ett annat problem blir hur du ska inreda och städa akvariet, det blir svårt att nå bottnen - det blir bar överkropp, snorkel & cyklop när du ska skrapa alger. Men bygga karet går säkert.

Du får väl ringa glasmästaren och fråga vad problemet är.
#3 - 29 december 2011 11:56
Har också funderat på det med att städa karet, men man får väl uppfinna något. Problemet är att lägenheten har 732497329 fönster och bara 1 vägg jag kan ställa karet mot och den är 1 meter bred.
#4 - 29 december 2011 12:19
Med så många fönster gör det väl inget om ett blir lite blockerat :p...
Jag har ett 375liters framför ett fönster, faktum är att det är möjligt att öppna fönstret (som öppnas inåt) om jag lyfter bort ljusrampen...
#5 - 29 december 2011 12:35
om du tar ner höjden en del så blir det nog lättare. jag har ne kub som är 70x70x70 med 10mm glas. helglaskar,dvs inga ramar eller så.

o nu är jag ju väääldigt sällen nere på botten o röjjer, men det är fan svårt nog att nå ner 60-70 cm. av med tishan o ner med armen upp till axeln. o sen ska man ju kunna stå böjd över o kunna stödja nånstans med.

men visst. jag älskar höga kar! så ett kar på 60x60x120 är ju en dröm för en annan.

men som sagt, det medför vissa problem, såsom inredning/städning. sen får du nog köra på metallhalogen lampa om du ska få ner ljuset till botten ( beror iof på hur du inreder o med vilka växter)

sen får du klura på filtreringen lite. du har en liten vattenyta som ska syresätta en stor volym. så det är viktigt att du får snurr på vattnet, dvs att det cirkulerar från ytan ner till botten på nått sätt. fast det är ju inte jättesvårt att ordna precis

Annons