går detta?

#1 - 26 september 2007 19:25
tja! jag undrar om man skulle kunna göra ett mini nano på 10l med bara levande sten skrivgordslampa och kanske en sötvatenspump? möjligtvis kanske någon snigel också... detta var tänkt att bli ett ruskigt simpelt salt nano. om det skulle gå hur mycket levande sten ska man ha i ett så litet?
det ska narturligtvis var lättskött också..

kommer med mer frågor../sting
#2 - 26 september 2007 19:28
Man brukar sig ca 10% av volymen på karet, så i ditt fall ca 1kg..
det finns små fina lampor man hänger på kanten med led belysning, ger ett mycke bra ljus..

Lycka till med projektet
#3 - 26 september 2007 19:45
Det finns många som gjort så. Har du bra ljus så går det bra med enkla koraller också. Det finns små sk ryggsäcksfilter du kan hänga på.

MVH Lasse
#4 - 27 september 2007 14:04
okej då vet jag att det går men sen så en stor fråga

1 var kan man köpa levande sten och så i kalmar?

2 kan man använda ett fluval 2+?

3 hade tänkt köpa ett 10l plast akvarie på guldfisken för ca 100kr men skulle det vara billgare att gå till glasmästarn?
#5 - 27 september 2007 18:14
sting skrev:

3 hade tänkt köpa ett 10l plast akvarie på guldfisken för ca 100kr men skulle det vara billgare att gå till glasmästarn?

Hittade en rolig grej här komplett med lyse och påhängspump visserligen lite större 15l Kan de va nåt?

http://www.aquatic-nature.be/2eng_cocoon4.html

Mvh
#6 - 27 september 2007 21:36
nja det var ju meningen att jag skulle bygga upp ett "simpelt" akvarie. men finns det någon som kan svara på dom andra frågorna? kan man ha skiv anemoner i karet?
tackar för alla svaren jag fått hittils/simon
#7 - 28 september 2007 04:45
Det är ett "simpelt" akvarium i saltvattensmått mätt. Du behöver bra ljuse om du skall ha koraller - den kompaktlampan som ingår där (11 watt) är utmärkt - IKEA och Classe har något liknande som skrivbordslampa. Har du bra ljuse så behöver du städpatrull (eremiter, sniglar och andra lägre djur). Har du dessa djur så behöver du ett litet filter och dessa ryggsäcksfilter är bra.

Ja skivanemoner går mycket bra.

Inspiration

http://reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?forumid=75

MVH Lasse
#8 - 28 september 2007 05:37
okej men jag hade tänkt slippa bäställa saker från nätet. men skulle man kunna använda en fluval 2+ eller?
men hur mycket skulle det kosta att gå till glasmästaren?
dom som har gjort sånna här kar har dom gjort i glas eller plast?
#9 - 28 september 2007 07:44
sting skrev:

1.Jag bor inte i Kalmar, ring runt och fråga på butikerna!

2.Nej det blir ingen plats över, du bör nog inrikta dig på ett påhängsfilter!

3.Det går nog på ett ut!

Annons