går detta??

#1 - 11 september 2006 19:41
hej alla

jag ska snart skaffa ett 250-300 liters kar och hade tänkt mig att ha malawai ciklider där i...nu til frågan...hade tänkt mig 3 st sorter av malawai ciklider

golden spec 1 hane/2-3 honor
auratus 1 hane/2-3 honor
röd zebra 1 hane/2-3 honor

låter det bra eller tycker ni jag ska ha mindre/mer av nån av arterna...och det viktigaste går dom ihop??ska jag ha nån mer hane av nån av arterna??
hoppas det finns nån där ute som har som vill svara på fågorna:)

MVH Macke_fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 september 2006 20:34
Nog borde de gå ihop. TYcker dock att du borde ha lite fler av de olika arterna.
#3 - 12 september 2006 07:58
Hejsan!

Jag har själv ett 222 liters kar där jag har 1+3 rödzebra, 6 golden (vet ej kön än) och 1+2 vit auratus, och det funkar hur bra som helst.

Hade gärna haft fler vita auratus honor men när jag var i nol hade de bara 2 inne så det fick bli det.

Men precis som Kjell säger så är det alltid bättre o ha lite fler honor så hannen inte stressar ihäl dem.

Lycka til! :D

// MVH Tulle
#4 - 12 september 2006 16:44
så om jag har ökar lite hos golden till 2 hanar/3-4 honor och och hos röd zebra till 2 hanar/3-4 honor eller ska jag istället lägga till en till art??

MVH Macke_fisk
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 september 2006 17:20
macke_fisk skrev:
så om jag har ökar lite hos golden till 2 hanar/3-4 honor och och hos röd zebra till 2 hanar/3-4 honor eller ska jag istället lägga till en till art??

MVH Macke_fisk

Öka antalet av de arter du valt istället för att skaffa ytterligare en art
#6 - 12 september 2006 17:45
Men samtidigt så ska du försöka hålla dig till en hanne av varje art för annars kan det gå hett till :p

Rödzebra o auratus kan man rätt lätt se skillnad på men golden är lite svårare men det kvittar iof. för golden är inte specielt revirshävdande!:)

// MVH Tulle
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 12 september 2006 17:50
tulle89 skrev:
Men samtidigt så ska du försöka hålla dig till en hanne av varje art för annars kan det gå hett till :p // MVH Tulle

Tycker nog att det kan fungera hyfsat med flera hanar av röd zebra och golden - däremot knappast auratus
#8 - 12 september 2006 18:45
Öka antalet av de arter du valt istället för att skaffa ytterligare en art

ok så jag kan ha en till hane till hos röd zebra och golden plus nån mer hona och så ökar antalet honor till auratus...låter det bra??

MVH Macke_fisk

Annons