Går det har räkor med dessa?

#1 - 18 februari 2008 17:33
Jag har tanke på att skaffa körsbärs räkor till mitt kar jag har nu. Men jag undrar om de funkar ihop med fiskarna.

Fiskarna i karet:

Platy
Black molly
Guldbarb
Marmor gurami
Ancistrus
pansarmal

Går det ?
#2 - 18 februari 2008 17:34
Skulle tro att det skulle fungera bra i ett lagom stort kar, men du lär iaf inte få behålla några små gulliga räklingar;)
#3 - 18 februari 2008 17:54
Kanske inte, men jag vill inte har massor av dom. Men några små räklingar hade ju vart kul att få föda upp. :)
#4 - 18 februari 2008 19:00
vännen köp en guldfiskskål från blocket för 100kr lr vad dem kan kosta, sen lägger du i lite finkornig sand, lite javamossa och nån annan tåligväxt och Wadataa !! du har din egna lilla räkodling ;)
#5 - 18 februari 2008 20:19
Jag håller lite med amaro där lägg till en 100 till och köp ett 40liters kar =O)) och ha det som räkkar ist hehe
#6 - 18 februari 2008 21:01
guldbarberna kommer nog älska dina räkor, skulle jag iaf vara rädd för men har du ett väl inrett akvarium kan dom klara sig.
#7 - 18 februari 2008 21:06
Jag har inte vågat köpa Black Molly och jag har Crystal som är större än Körsbär... [:o]
#8 - 18 februari 2008 22:05
Tror inte att de fiskarna rör körsbär. Jag har i alla fall körsbär med betydligt större och tuffare fisk, som t.ex. palettciklid och Apareiodon-tetror.
OK, litet frågetecken för guldbarberna, visserligen, men jag skulle personligen inte tveka att släppa i körsbär. Se bara till att fisken inte tror det är matning, för då kan de rycka ben av räkorna medan de är på väg ner mot botten - släpp i räkorna helst nån timme efter att lyset släckts i akvariet.
#9 - 19 februari 2008 18:53
Oj, många svar. Det får man tacka för
Jag hade lite frågetecken innan gällandes guldbarberna och gurami hur de skulle se räkorna som mat eller inte. Barben kan ju äta sniglar.

Varför jag igentligen helst inte vill ha en räkburk är för att de verka bli många väldigt fort. Kom ihåg hur de blev med mina guppysar en gång i tiden när de blev för många, fyllde alla kar jag kände till här omkring och ändå var dom för många. Därför vill jag ha dom i karet med fiskarna så att dom inte blir för många.

Akvariet har en del gömställen med stenar, rötter och växter. Jag tror att några räklingar överlever ifall nu inte fiskarna käkar upp dom vuxna. Eller tycker ni att jag borde satsa på en annan räksort (typ Amon), den är inte lika snygg som körsbär men det är en räka :)
#10 - 19 februari 2008 21:19
Prova. Jag tippar det går bra, och gör det inte det har dina fiskar fått lite levandefoder. Körsbärsräkor är ju inte dyra.
#11 - 19 februari 2008 21:23
Azur skrev:
Tror inte att de fiskarna rör körsbär. Jag har i alla fall körsbär med betydligt större och tuffare fisk, som t.ex. palettciklid och Apareiodon-tetror.

OK, litet frågetecken för guldbarberna, visserligen, men jag skulle personligen inte tveka att släppa i körsbär. Se bara till att fisken inte tror det är matning, för då kan de rycka ben av räkorna medan de är på väg ner mot botten - släpp i räkorna helst nån timme efter att lyset släckts i akvariet.

Men nu handlar det inte om tuffhet utan om glupskhet... Jag skulle sååå gärna köpa Black Molly.. Tror du verkligen inte att de käkar upp räkorna när de har vuxit till sig lite. Ta en hungrig nyförlöst hona t ex... Tänk om man kommer hem och hittar en massa halva räkor i karet.. [:o] [:o] :(
#12 - 19 februari 2008 21:23
Azur skrev:
Prova. Jag tippar det går bra, och gör det inte det har dina fiskar fått lite levandefoder. Körsbärsräkor är ju inte dyra.

Du är en grym man!!! ;)
#13 - 19 februari 2008 21:51
Jag har crystal red i samma kar som 5 st rätt stora praktbotia och dom verkar klara sig bra. De gömmer sig på dagarna och är framme och städar på nätterna. Jag släppte visserligen i dom som botia-föda men det verkar varken räkorna eller botiorna ha fattat... ;)
#14 - 20 februari 2008 15:44
Jag ska göra som du säger Azur, det är inte hela världen om ett par bli uppätna. Jag återkommer när jag har provat, men de lär nog dröja ett tag.
#15 - 20 februari 2008 15:51
Azur skrev:
Körsbärsräkor är ju inte dyra.

På tal om ingenting; Vad brukar de ligga på? 65kr/st får jag betala för dem i lokala akvariebutikerna, lite mycket att köpa ett tiotal för att testa om de blir "hajmat";)

Vill ha en bunt men inte till det priset.
#16 - 20 februari 2008 16:01
Katharina skrev:
Black Molly.. Tror du verkligen inte att de käkar upp räkorna

Black molly? Inte en chans att de tar vuxna eller halvvuxna körsbär. Möjligen nykläckta körsbärsyngel.

@Sultanen: Har inte sett körsbär till försäljning i zooaffär på jättelänge, de är för lätta att odla. Crystal red säljs, tror akvarielagret tar 45:- för sina crystal red (fast de vill egentligen inte sälja för de använder dem som levandefoder till sina sjöhästar).

65:-/st för körsbär är rent ocker! Jag skulle säga att 15 - 25:-/st vore ett rimligt pris för körsbärsräkor.
Kolla i annonsbörsen, brukar alltid vara nån som säljer körsbär.

Annons