Beror på hur stora Amano-räkorna är. Fullvuxna räkor skulle jag utan tvekan våga sätta tillsammans med Scalarer. Om de inte var fullvuxna hade jag inte gjort det - dyrt foder då!!
En del fisk får man dock vara försiktig med. De första räkorna jag köpte (fem år sedan; 100 kr styck i Tyskland) stoppade jag tillsammans med Betta bellica. På två dagar hade bellican slagit ihjäl lika många räkor. Inte för att de åt upp dem, utan av ren aggressivitet. Stora ciklider med små munnar vågar jag dock stoppa ned räkor till. Små ciklider med stora munnar hade jag tvekat med. Botia av alla slag utom dvärgbotian, hade jag också tvekat med. Aldrig någonsin hade jag stoppar ner räkor till kulfiskar, av vilken sort det än vara månde.
Spana in hur stora munnar Scalarerna har och gå efter det. Har de munnar som nästan räcker till så strunta i det - då kan de i vart fall testa. Är munnarna definitivt för små, så kör. Exemplet med palettcikliderna handlar mer om aggressivitet och försvar av reviret som jag ser det, de har för små munnar för att kunna klippa ens en halvvuxen räka. Däremot kan de säkert skada räkorna i försvaret av reviret. Samma sak gäller säkerligen Scalarerna, men de brukar inte vara lika revirhävdande som paletterna.
Nee, nu ska det matas fisk!! Simma lugnt!!
Hilsen!