Går det ha räkort med scalarer?

#1 - 2 juli 2004 14:24
Som rubriken lyder. Har tre st på ett 600l kar. Storlek är väll stor medium liten.
#2 - 2 juli 2004 14:33
Det kan kanske gå om du har gott om gömställe för räkorna. Men räkna med att Scalarerna, iallafall de större, kommer att försöka få räkmiddag.

Min Paletthane försöker få räkmiddag och han har ju mindre gap än en stor Scalare. Hittills har räkorna klarat sig.

#3 - 2 juli 2004 15:02
hehe oki skulle faktiskt va ql men några såna små krabater
#4 - 2 juli 2004 15:03
Amanoräkor blir nog ganska lätt middag om de sätts i ett akvarium där det finns skalarer. Man ska nog inte räkna med att kunna ha amano räkor hos fiskar som man inte kan ha neontetror hos.
Jag har amanos och skalarer i samma kar men skalarerna är ännu så länge ganska små.
Sedan så beror det ju på vad du menar med räkor, min ca 15cm långa armoured shrimp lär ingen skalar i världen kunna rå på...
PatrikMalmo
#5 - 2 juli 2004 19:00
Beror på hur stora Amano-räkorna är. Fullvuxna räkor skulle jag utan tvekan våga sätta tillsammans med Scalarer. Om de inte var fullvuxna hade jag inte gjort det - dyrt foder då!!

En del fisk får man dock vara försiktig med. De första räkorna jag köpte (fem år sedan; 100 kr styck i Tyskland) stoppade jag tillsammans med Betta bellica. På två dagar hade bellican slagit ihjäl lika många räkor. Inte för att de åt upp dem, utan av ren aggressivitet. Stora ciklider med små munnar vågar jag dock stoppa ned räkor till. Små ciklider med stora munnar hade jag tvekat med. Botia av alla slag utom dvärgbotian, hade jag också tvekat med. Aldrig någonsin hade jag stoppar ner räkor till kulfiskar, av vilken sort det än vara månde.

Spana in hur stora munnar Scalarerna har och gå efter det. Har de munnar som nästan räcker till så strunta i det - då kan de i vart fall testa. Är munnarna definitivt för små, så kör. Exemplet med palettcikliderna handlar mer om aggressivitet och försvar av reviret som jag ser det, de har för små munnar för att kunna klippa ens en halvvuxen räka. Däremot kan de säkert skada räkorna i försvaret av reviret. Samma sak gäller säkerligen Scalarerna, men de brukar inte vara lika revirhävdande som paletterna.

Nee, nu ska det matas fisk!! Simma lugnt!!

Hilsen!

Annons