Går det att rätta till??

#1 - 10 mars 2008 18:29
För ett tag sedan köpte jag en ny burk, hade bestämt mig för att köra på finkornig sand som bottenmaterial. Tidigare har jag bara haft engelsk sjösten så jag tyckte det skulle bli lite spännande.. Men i zoobutiken där jag köpte akvariet avrådde de mig från finkornig sand, de sa att den var otroligt besvärlig att rengöra "sanden följer bara med upp i slangen" lät det. Osäker som jag blev så är det klart att jag följde deras råd, och körde på engelsk sjösten istället (ungefär 0,5cm) Typiskt...

Men nu när jag vet bättre än vad de sa i affären så ångrar jag mig såklart!!
Tusan också:mad: Sitter akvariets "bakteriekultur" i filtret? Kan jag byta ut sanden?[:o] Har dröjt en månad sedan uppstart, förstör jag allting om jag byter ut bottenmaterialet? Eller går det att köra finkornig sand på vissa delar av botten, kanske med hjälp av någon slags "avgränsning"?

Inte så stort akvarium, btw...
#2 - 10 mars 2008 20:55
Skall du byta så byt all sand, du/fiskarna kommer blanda sanden i vilket fall annars, och det är inte snyggt, ser dessutom inte speciellt naturligt ut att ha två olika bottensubstrat i samma kar:)
Men ja, du bör kunna byta sanden, men vänta till filtret är igång ialla fall, det bör väl vara det/vara det snart ialla fall. Sen kan du byta sanden, men byt då inte ut allt vatten samtidigt, känner du att du behöver tömma karet så spara undan iaf 50% av vattnet i spannar/en plastbalja av något slag.
#3 - 10 mars 2008 20:58
Hej. Engelsk sjösten eller sand fungerar bra båda delarna. I ett akvarium har jag begagnade micromatlådor med sjösten där jag planterar växter som gärna sliter sig om man bara har sand och resten av akvariet har jag sand i. Man kan också bygga avgränsare av sten eller en plastremsa som man sticker ner mellan sjöstenen och sanden och maskerar med stenar. Det fungerar, men man får inte vara så känslig om lite sjösten hamnar in sanden och det inte ser helt "rent" ut. Det är nästan oundvikligt.

Annons