Oki. Jag har INTE provat än, men detta är vad jag tänker.
Det beror på. Fin inledning, va?! :) Det finns tydligen en hel del olika arter sk Tanganyikaål/Afromastachembalus. En del blir stora, en del blir mindre. Jag tror inte någon av dem äter större Tropheus, men jag VET inte. Jag hade i vart fall vågat prova (ålarna ÄR jäkligt fräcka!!).
Troffarna är ju munruvande, så jag tror inte heller ålarna är något hot mot deras yngel - om inte ynglen sover på botten under natten. Möjligen kan det omvända problemet uppstå, att Troffarna får massor med mat medans ålen svälter ihjäl. Några ska vara nattaktiva, så stödutfodring när lyset släcks kan vara en idé. Andra är dagaktiva och de får man troligen se till att de får tillräckligt med mat under dagtid, utan att överutfodra Troffarna.
Jag hade inte provat att ha ålar tillsammans med substratruvande ciklider i någon form. Inte för att jag tror att ålarna äter särskilt stora firrar, men alla nykläckta yngel tror jag går åt. Snäcklekare, Jullar, och en hel del andra grottlekande arter hade därmed inte varit aktuella i mitt Tanganyikakar, om jag kört med ålar i det. Bryr du dig inte om yngel så kan du i och för sig strunta i den åsikten.
Well - kom ihåg att jag INTE provat ålar än. Däremot har jag läst en del om dem, funderat kring dem, sett några arter och tycker de är läckra. Ditt val.
Hilsen!