går det att ha fler gurami

#1 - 6 februari 2007 18:59
halloj allesammans

jag har l'änge tänkt på att skaffa gurami och nu ihelgen så skaffaade jagmina första gurami, det blev läpp gurami....och nu undrar jag om det går bra att ha kanske i 2 st gurami arter till??....hade tänkt mig band gurami och dvärg gurami....det blir väl inte bråk mellan dessa arter tror ni??

akvariet är på 105 liter
#2 - 6 februari 2007 19:43
Kan nog gå, har ju blå, choklad och guld guramis i ett kar så
#3 - 6 februari 2007 20:28
Om akvariet är tillräckligt stort så går det troligtvis bra. Alla guramis hävdar dock revir när de leker och därför är det bra om det finns tillräckligt med plats. Jag har Dvärgguramis ihop med Mosaikguramis vilket går alldeles utmärkt.

Mvh
Mattias
#4 - 6 februari 2007 21:38
hmm ok.......de svar jag har fått verkar lovande...bra då kommer jag att skaffa dessa så snarats som möjligt :D
#5 - 6 februari 2007 22:09
jag tycker inte du ska skaffa någon av de större guramisarna t ex guld eller blå eller marmor eller mosaik. de börjar ofta bråka i mindre akvarier och det slutar inte sällan med att den ene blir ihjäljagad.

jag tycker du ska satsa på en mindre gurami, t ex honungsgurami och dvärggurami är väldigt fina. rubingurami är också fina.

själv har jag haft silvergurami, blågurami, mosaikgurami, honungsgurami och rubingurami i mitt 450 l, men skulle inte våga mig på att ha de större guramisarna i ett 100 l.

edit: finns massor av trådar om bråkiga guramis i för små akvarier.. sök där...
#6 - 6 februari 2007 22:16
lenis3 skrev:
jag tycker inte du ska skaffa någon av de större guramisarna t ex guld eller blå eller marmor eller mosaik. de börjar ofta bråka i mindre akvarier och det slutar inte sällan med att den ene blir ihjäljagad.

jag tycker du ska satsa på en mindre gurami, t ex honungsgurami och dvärggurami är väldigt fina. rubingurami är också fina.

själv har jag haft silvergurami, blågurami, mosaikgurami, honungsgurami och rubingurami i mitt 450 l, men skulle inte våga mig på att ha de större guramisarna i ett 100 l.

edit: finns massor av trådar om bråkiga guramis i för små akvarier.. sök där...

ok.....honungsgurami har jag adrigtestat mig på...men de kan jag ju testa...ok...jag ska söka på de...tack lenis3
#7 - 7 februari 2007 07:27
Bandguramin är ungefär lika snäll som Dvärgguramin, så dom två tillsammans med Läppguramin i ett 105 liters bör inte vara något som helst problem. Dock håller jag med lenis3 om att Blå/Guld-guramis kan bråka både inbördes och med andra om akvariet är för litet (under 100 L).

I nuläget har jag tre Mosaikguramis tillsammans med tre Dvärguramis i ett 112 liters och det går alldeles utmärkt. Den stora Mosaikhanen är mycket fredlig mot alla andra fiskar i akvariet.

Mvh
Mattias
#8 - 7 februari 2007 09:06
jag har haft blå gurami innan och jag kommer alrig att ha de igen....de var skit dumma mot alla fiskar....speciellt hanen som jagade alla:mad: ......
#9 - 7 februari 2007 09:27
macke_fisk: mmm.. det blir nog lätt så! låter bra att du satsar på mindre guramis.

mosaik: jag har heller aldrig haft problem med mosaiker, hade en hane + 3 honor i 100 l (tillfälligt) men om jag inte minns fel blev det bråk mellan honorna..
#10 - 7 februari 2007 10:09
lenis3 skrev:
macke_fisk: mmm.. det blir nog lätt så! låter bra att du satsar på mindre guramis.

mosaik: jag har heller aldrig haft problem med mosaiker, hade en hane + 3 honor i 100 l (tillfälligt) men om jag inte minns fel blev det bråk mellan honorna..

ok...jag gillar mest de små guramina så:D.......gillar inte de stora som blå eller marmor gurami,.......men jag gör ett undantag för mosaik guramin för jag tycker hanen blir så himla snygg när den färgar ut:D:D
#11 - 7 februari 2007 10:32
macke fisk: Prova med Dvärggurami och Honungsgurami. Vad det gäller Dvärguramin så tipsar jag gärna om de vildfångade exemplaren som jag personligen tycker är mycket vackrare (och tåligare) än de framodlade varianterna som nuförtiden blivit väl mycket deformerade i både färg och form.

lena3: Mina Mosaiker (1 hane 2 honor) tjafsade lite när de först var ensamma i akvariet, då var det mest hanen som försökte markera rangordningen vid matning. Sedan Dvärgurami, Nätbarb och Siamesisk Algätare tillkommit så är alla tre Mosaiker hur coola som helst.

Mvh
Mattias
#12 - 7 februari 2007 16:53
då kommer jag att satsa på honungsgurami och dvärggurami.......det blir nog bra så....en fråga nu närjag ändå är igång.......jag vill gärna testa odla honungsgurami....jag har ett 37 liters akvarium....tror ni man kan odla honungsgurami där i??..eller det är för litet??
#13 - 8 februari 2007 06:43
Nej det är inte för litet. Med gott om flytväxter och stillastående vatten så ska det gå bra. :)

Lycka Till!

Mvh
Mattias
#14 - 8 februari 2007 12:36
ok skit bra.......då ska jag fixa nog det redan i helgen:d....tack!
#15 - 8 februari 2007 19:08
är honungsgurami svårodlade??

Annons