Går det?

#1 - 9 juni 2006 13:43
Hej jag undrar om det går att ha 4 blå ciklider och 4 regnbåsciklider i samma akvarium. Mitt akvarium är 250 l stort. Just nu har jag bara 2 blå ciklider i akvariet men tänker köpa fler efter svaret.
#2 - 9 juni 2006 13:49
Bara du inreder med mycket gömställen så ska det gå bra.
#3 - 9 juni 2006 14:11
Gott om gömställen, Precis som Bucklan säger. Så ska det nog funka bra.
#4 - 9 juni 2006 15:46
[quote=Isuxs]Gott om gömställen, Precis som Bucklan säger. Så ska det nog funka bra.[/quote]

Okej tack för svaren.
#5 - 15 juni 2006 11:15
[quote=Ram91]Okej tack för svaren.[/quote]

Jag har frågat någon i en affär och de sa att om jag skulle ha regnbågsciklider med blåciklider så skulle alla mina regnbågsciklider dö!
#6 - 15 juni 2006 19:56
[quote=Ram91]Jag har frågat någon i en affär och de sa att om jag skulle ha regnbågsciklider med blåciklider så skulle alla mina regnbågsciklider dö![/quote]

Varför skulle dom dö? Blå ciklider är inte dom som åker runt och har ihjäl andra fiskar. Regnbågsciklider (A.Agasizzi antar jag att det är) blir ju relativt stora för att vara dvärgciklider så hanarna kan då försvara sig någorlunda. Det jag kan tänka mig är att honorna ses som mat eftersom dom inte blir lika stora, men har du mycket grottor som inte Blå cikliderna kommer in i så ska det väl funka.
#7 - 19 juni 2006 00:21
[quote=bucklan]Varför skulle dom dö? Blå ciklider är inte dom som åker runt och har ihjäl andra fiskar. Regnbågsciklider (A.Agasizzi antar jag att det är) blir ju relativt stora för att vara dvärgciklider så hanarna kan då försvara sig någorlunda. Det jag kan tänka mig är att honorna ses som mat eftersom dom inte blir lika stora, men har du mycket grottor som inte Blå cikliderna kommer in i så ska det väl funka.[/quote]

Aja men ska i allafall lämna tillbaks mina blå ciklider. Jag tycker inte att de är så fina. Men har du förslag på vad jag kan ha för andra fiskar med regnbåscikliderna?
#8 - 19 juni 2006 18:19
ett till par av nån dvärgciklid, pansarmalar, tetror av nåt slag. Skalarer har jag haft tillsammans med regnbågsciklider utan problem oxå.
#9 - 20 juni 2006 18:46
[quote=bucklan]ett till par av nån dvärgciklid, pansarmalar, tetror av nåt slag. Skalarer har jag haft tillsammans med regnbågsciklider utan problem oxå.[/quote]

pansarmalar är fula och tetror skulle jag ha till sällskap. yeah idag när jag vaknade så såg jag att mina blå ciklider lagt ägg och att mina guppysar hade fått yngel:D :D :D

Annons