Går dess fiskar ihp i ett 375L akvarium tro?

#1 - 31 juli 2004 20:49
Hejsan ska köpa mit första stora akvarium, undrar om man kan blanda dessa fiska i detta 375L-akvarium:
Sadelbotia, sandelströmkrypare
Kinesiskväderfisk, väderål
Hästnosmal, tryngrönling
Blå gurami
Gul gurami
Bengal-botia
Praktbotia
Pakitanbotia, YoYo-botia
Silverhaj
Jättedanio
Rödrengbågsfisk
Boeseman's rengbågsfisk
Tacksam för svar, kanske verkar vara en dum fråga, men jag behöver hjälp och vill inte att mina fiskar ska misstrivas...
#2 - 31 juli 2004 21:26
Snälla Hjälp lilla mig!!!!![:-118]
#3 - 31 juli 2004 21:53
generellt så tycker jag det blir lite fisksoppa med så många arter, halvera antalet arter
#4 - 1 augusti 2004 05:03
är du botiafrälst kanske?.. varför inte zebrabotia eller kanske "polka dot" botia osså.. :)...
#5 - 1 augusti 2004 06:25
Jo som sagt det är stor risk för fisksoppa.

Du ska ha 6st olika bottenarter, varav 3st(Bengal-botia, Praktbotia, Pakistanbotia) är Stimfiskar och du bör ha en 6st av varje för att det ska bli "coolt" så jag skulle bara ha en av dessa 3arter.

Sen skulle jag bara köra på 2av dessa arter då de är stimfiskar även de, fast i akvariets mellanskikt:
Silverhaj
Jättedanio
Rödrengbågsfisk
Boeseman's rengbågsfisk

Sen håll dig till en av dessa arter:
Blå gurami
Gul gurami

Att blanda 20arter är absolut inte snyggt, och det är svårt att få balans i ett sånt kar.

Sen undrar jag om du verkligen kan få tag på de arter du har listat?
En del av dom är ju lite rariteter.
#6 - 1 augusti 2004 07:18
Funkar gör det säkert! Men som sagt, halvera antalet arter och köp fler av de arter du skall ha.

Du har inte funderat på malawiciklider? Du skulle inte ångra dig!
#7 - 1 augusti 2004 08:17
Tackar för all hjälp, ska kolla igenom allt igen! och ta bort:) att hitta fiskarna, får man väl lov att göra... det är bara att leta ÖVERALLT:)
#8 - 1 augusti 2004 08:19
Laesk
Vill ha asiat akvarium, som mig, nära mina hemtrakter:)
#9 - 1 augusti 2004 08:38
vad sägs då om: hästnosmal, YoYo-botia, väderål, Jättedanio, Boemesman's regnbågsfisk ochblå gurami???
#10 - 1 augusti 2004 09:59
Tjenare Frida!

Silverhajar är riktigt fräcka fiskar, fanns i "ditt" kar när jag köpte det, men dom bytte jag in.
Personligen tycker jag nästan det karet är lite för litet när silverhajarna växt till sig lite. De ÄLSKAR att simma mycket och fort, och skulle jag skaffa såna igen så skulle jag nog ha ett kar på minst 2m. Dock väldigt fräcka fiskar som jag gillade den lilla tid jag hade dom!
#11 - 22 januari 2008 17:01
snabba fiskar som silverhaj och jättedanio ska man hälst inte ha med lugna fiskar som guramis och skalarer.

då blir det bara problem i och med att t:ex dina guramis blir sträsade av t:ex dina jättedanios.

Annons