gapande oscar

#1 - 15 november 2004 18:40
Hej!
Jag har en oscar på 30 cm som har betett sig konstigt det senaste dygnet. Han liksom "tuggar" hela tiden men kan inte få ihop munnen helt. Äter inget och är mest stilla. Någon som vet vad det är och vad jag ska göra?!
#2 - 16 november 2004 08:22
Snälla, är det ingen som har någon idé om vad det kan vara? Nu idag fortsätter han att gapa, lite mer än igår. Kan inte se nåt konstigt i munnen.
#3 - 16 november 2004 11:49
Han har inte fajtats med någon annan Oscar så att det rör sej om en skada?
#4 - 16 november 2004 12:17
Han bor tillsammans med en annan oscar, men de är aldrig ovänner.
#5 - 16 november 2004 12:40
Du fattas ingen annan fisk?
Ibland "gapar" mina Oscars efter att ha ätit något stort.
#6 - 16 november 2004 12:55
Jag läste för några dagar sedan om detta på www.ciklid.se där någon hade exakt samma problem.

Om jag minns rätt så fick han olika svar. Någon trodde att det var käken som hade gått ur led och att det inte var helt ovanligt.
Åsikterna om hur det skulle åtgärdas gick isär. Någon menade att det inte gick att rätta till, ena annan menade att man skulle försiktigt trycka på käken, en tredje tyckte att en veterinär skulle kika på det, en fjärde menade att det skulle rätta till sig med tiden.

Hurvida fisken lider av det eller inte är det väl ingen som vet.

Du kan ju gå in på ciklid.se och använda sökfunktionen. Jag sökte på "påfågelciklid" när jag hittade tråden ifråga.

Lycka till!
#7 - 16 november 2004 13:42
Hade en scalare som betedde sig så innan, och inte kunde stänga munnen (nog skadad, det fajtades mycket när scalarerna lekte i karet...)
Ibland kunde han suga in någon flinga i munnen... till sist tillfrisknade han iallafall!
#8 - 25 november 2004 15:05
Ett par dagar så blev den lite bättre, men nu är den riktigt dålig. Gapar mer och börjar bli gul-grönaktig i huvudet och en bit bakåt. Ser "blek och sjuk" ut. Vad ska jag göra???
#9 - 26 november 2004 09:35
Så såg min silverhaj ut innan den dog. Även en platy och kardinaltetra har sett ut så men ingen har kunnat svara på vad det kunnat vara för något.
Har själv ingen aning om vad det kan vara för något.

Annons