Gapande fisk = sjuk?

#1 - 30 juni 2004 10:56
Fyllde på vatten i mitt 110 liters i lördags. Dagen efter fick jag överta 6 st. hyfsat stora scalarer och växter (annars hade de spolats ner i toaletten). Snacka om stressade fiskar och dålig miljö... Nu några dagar efteråt så är det två fiskar som simmar omkring och gapar utan att någonsin stänga munnen! De är inte intresserade av mat. Den ena av dem har blivit lite röd vid början av fenorna och lite vid munnen. Den andra går det inte att se på (mörkare fisk). Fast de är fortfarande kaxiga om andra fiskar kommer i närheten!
Kan det vara syrebrist som gör att de bara gapar? En skada i munnen? Stress?
Hjälp mig?
Mvh Cicci
#2 - 30 juni 2004 11:05
Det är ett väääldigt litet kar för scalarer kan ha något med det att göra,,
#3 - 30 juni 2004 11:19
Om jag förstår rätt kom fiskarna från ett illa skött akvarium och flyttades sedan till ditt som dagen innan fyllts på med kranvatten? I sådana fall innebar flytten förmodligen att de helt plötsligt hamnade i ett vatten med helt andra vattenvärden än de var vana vid. Sådant kan göra fiskar sjuka, även om de egentligen fått det bättre i renare vatten och en bättre miljö. Förändringen i sig kan vara skadlig om den går för snabbt.

Ett annat problem är att om man har ett helt nytt akvarium har bakteriefloran i det inte hunnit utvecklas, och om man då sätter i för mycket fiskar alltför snabbt kan det leda til att farliga ämnen bildas i vattnet (nitrit). Fiskarna blir då förgiftade och mår dåligt, i värsta fall kan de till och med dö.

En bra början för dig att komma tillrätta med förhållandena i ditt akvarium kan vara att läsa på litet om vatten och vattenkemi. Här på Zoopet finns en del bra sidor att börja med, t.ex. dessa:

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten
#4 - 30 juni 2004 13:19
Även om det där med att munnen och fenorna nog skulle kunna vara en sjukdom som framkallats av stressen vid flytten vore det nog ändå förödande att hälla mediciner i vattnet, då det ju är alldeles nystartat och inte ännu har en riklig och stabil bakterieflora. Så kika in de länkar som Mille kom med. För att snabbt kunna hjälpa akvariet och dina scalarer på traven råder jag dig till att köpa Nitrivec, en flaska med flytande bakterielösning, som sätter sig i filtermassan och bryter ner nitrit och ammonium, och som påskyndar växandet av den nyttiga bakterieflora som akvariet behöver för att må bra. Har du inget annat akvarium med filtermatta i kan du kanske åka till närmaste akvariebutik och fråga om du kan få lite urkramat "filtermassevatten" (alltså det som rinner ut då man kramar ur filtermassan), på detta vis kan du få med dig hem en blandning av nyttiga bakterier och slam, som påskyndar akvariets biologiska välmående.
#5 - 2 juli 2004 10:31
Tack för tipsen!

Kollat vattenvärdena nu, de är okej.
Men nu tror jag att jag har felet. Fiskarna har fått munsvamp... snyft. Ska köpa medicin!

Annons